Gå 2 till priset av 1 på Wanås Konst

Genom ett samarbete med Wanås Konst kan Sveriges Konstföreningar erbjuda sina medlemmar rabatt på entrén till skulpturparken och utställningarna. Gå 2 personer men betala bara för 1. I Konsthallen finns café, shop och deli. Se vår hemsida för aktuella öppettider.

Erbjudandet är giltigt under 2021. För att nyttja erbjudandet ska du ange att du är medlem i Sveriges Konstföreningar vid kassan.

Varmt välkommen till Wanås Konst!

Om Wanås konst

Wanås Konst är en av världens ledande skulpturparker och ett centrum för konst och lärande. Wanås Konst presenterar och förmedlar internationell samtidskonst med inriktning på skulptur och installation med nyskapande och tillgänglighet för alla som ledord. Varje år bjuds internationella konstnärer in för att skapa ny konst i och för parken. Det finns idag ett 70-tal platsspecifika verk i landskapet som skapats särskilt för Wanås Konst av konstnärer som Ann Hamilton, Jenny Holzer, Yoko Ono, Jacob Dahlgren och Ann-Sofi Sidén.

Program 2021

Infinite Geometry. Rana Begum har skapat tre storskaliga nya konstverk som samspelar med platsen och de historiska byggnaderna på Wanås. Lugn och enkelhet karaktäriserar hennes konstnärskap oavsett om hon arbetar med installationer av tegel eller med vattenfärg på papper. T o m 7 november.

Queen of F*cking Everything. I dialog med konsthistoria och populärkultur intar Martin Jacobson den katedralliknande logbyggnaden med enorma handmålade kulisser som hänger från taket och tornar upp sig längs med väggarna. Queen of F*cking Everything är också namnet på Jonas Gardells föreställning där Jacobsons målningar fungerade som kulisser. T o m 7 november.

In Habit. Med det pedagogiska konstprojektet In Habit har en myllrande framtidsstad av kartong växt fram på konsthallsloftet. Projektet har genomförts med konstnärsduon Isabel & Alfredo Aquilizan tillsammans med över 1500 skolbarn från Skåne. T o m 29 augusti.

Paper Drawings. Den norska konstnären Marit Roland ställer ut för första gången i Sverige. I den pågående serien Paper Drawings arbetar Roland med abstrakta, platsspecifika, skulpturala teckningar där hon tecknar med papper istället för på papper. Roland skrynklar, virar och viker för att skapa tredimensionella teckningar. T o m 19 december.

Mer information:

Martin Jacobson. Foto: Mattias Givell