Gör rätt med Bildupphovsrätt – skaffa ett avtal

Publicerad: 6 september, 2017 av Mathias Jansson

Efter domen mot Wikipedia, som handlar om publicering av bilder av offentliga konstverk på nätet, vill vi och Bildupphovsrätt i Sverige informera om hur er konstförening använder konstbilder lagligt.

Många har hört av sig till Bildupphovsrätt och undrar vad som gäller kring digital spridning av offentlig konst sedan Patent- och Marknadsdomstolen kom med sitt besked i somras – att konstnärers upphovsrätt gäller på nätet.

Här reder vi ut vad som gäller:

• Tillstånd krävs för att sprida bilder av offentlig utomhuskonst på nätet (med nätet menar vi till exempel webbplatser, appar och sociala medier).
  • Tillstånd krävs inte för att återge offentlig utomhuskonst i trycksaker.
  • Tillstånd krävs för att återge övrig konst eller andra skyddade bilder oavsett om det gäller digitalt eller i tryck.

Hur kan vi som konstförening säkerställa att vi inte bryter mot upphovsrättslagen?

Enklast möjliga sätt är att skaffa en årslicens hos Bildupphovsrätt. Då slipper ni söka tillstånd från respektive konstnär varje gång ni vill använda en bild. Vi ordnar med rättigheterna och ser till att konstnären får sin ersättning. Licensen ger er även rätt att publicera bilder på Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest, Linkedin, Flickr och Youtube.

Prisexempel: För en konstförening med 200 medlemmar kostar en bildlicens 1500 kronor för ett helt år.

Underteckna direkt eller läs mer här: http://www.bildupphovsratt.se/avtal-konstforeningar

Se fler nyheter »