Ung. konst – 1 kubik konsthantverk, en vandringsutställning

Publicerad: 5 maj, 2017 av Mathias Jansson

Ung. konst – 1 kubik konsthantverk, en vandringsutställning

Tillsammans med Konsthantverkscentrum håller vi på att ta fram en ny vandringsutställning som får premiär i januari 2018. Utställningen består av åtta unga konsthantverkare. Redan nu kan ni anmäla ert intresse för att låna utställningen.

Ung. konst är en vandringsutställning som presenterar åtta nyutexaminerade konsthantverkares arbeten. Syftet med utställningen är att visa ett brett tvärsnitt av ett dagsaktuellt konsthantverk, en brokig mix av olika material och uttryck som speglar infallsvinklar och frågeställningar från vår samtid. Gemensam nämnare är att alla verk är skapade av unga och nyutbildade och idag verksamma konsthantverkare i Sverige.

Ung. konst tas fram i ett samarbete mellan Konsthantverkscentrum och Sveriges Konstföreningar och är den andra i en serie av vandringsutställningar som tas fram i det här formatet. Utställningen ska under 2018 gå på turné hos konstföreningar anslutna till Sveriges Konstföreningar.

De medverkande konsthantverkarna är:

Lånetid 2-3 veckor och låneperiod februari 2018-december 2019.

Vi samlar nu in intresseanmälningar från intresserade konstföreningar för att kunna sätta upp ett turnéschema. Maila oss på info@sverigeskonstforeningar.nu om information när ni skulle vilja visa utställningen under 2018-2019. Kostnaden för att låna utställningen är ännu inte fastställt men kommer förmodligen ligga runt 2000 SEK som täcker frakten. Intresseanmälan är INTE bindande.

Se en kort film som visar utställningsmodulen som användes i förra vandringsutställningen:

Konsthantverkscentrums hemsida

Se fler nyheter »