Att vara en aktiv part i kulturdebatten och komma med remissvar är en viktig del av Sveriges Konstföreningar kulturpolitiska ambitioner. Även regionalt och lokalt kan distrikt och konstföreningar bidra till den kulturpolitiska debatten med debattartiklar och inlägg. Att skicka ut pressmeddelanden och odla kontakter med medier är också viktigt för att få uppmärksamhet kring föreningens verksamhet.

Hur gör jag?

KRO:s ”Metodhandboken Så påverkar du kulturpolitiken” är fylld med handfasta tips för att påverka lokalt- och regionalt.

pr-handboken från Westander (PDF-fil) innehåller mycket matnyttigt från att skriva pressmeddelande och debattartiklar till att kontakta beslutsfattare.

Riksutställningars ”Guidebok kommunikation och marknadsföring för utställningar” kan gratis laddas ner som en PDF.

Sensus har också bra material om att Opinionsbilda lokalt med information om att skriva pressmeddelanden, hur sociala medier fungerar och skriva debattartiklar.

Sociala medier som Facebook och Twitter är också viktiga för att sprida information och skapa debatt. För den som vill starta upprop eller namninsamlingar kring olika frågor finns det på nätet finns olika tjänster som man kan använda.

Var kan jag min debattartikel bli publicerad?

De flesta dagstidningar tar in debattartiklar som: DN debatt, Expressen debatt,  Aftonbladet debatt, GP debatt,  SvD debatt, SVT opinion och så klart dina lokala tidningar.

Debattartiklar publicerade av Sveriges Konstföreningar

Stärk tryggheten för utsatta kulturskapare” debattartikel i Aftonbladet den 11/9-2014.

I samband med Förbundsstämman 2013 skrev Ann-Christin Nykvist ordförande, Sveriges Konstföreningar och Karin Westergren, ordförande, Sveriges Konstföreningar, Norrbotten; en debattartikel i Norrbotten Kuriren.

2011 publicerade Sveriges Konstföreningar en debattartikel på SVT debatt om ”Arbetsgivare bör tillåta konstutövning på arbetstid”: http://debatt.svt.se/2011/10/08/arbetsgivare-bor-tillata-konstutovning-pa-arbetstid/