bild Henriette Ousbäck

Reflektion: Göteborgs kranar                                               Foto Henriette Ousbäck

Inom Göteborgsdistriktet finns  föreningar anslutna till SVERIGES KONSTFÖRENINGAR. Av dessa är 6 allmänna och 37 arbetsplatsföreningar. Vi erbjuder våra medlemmar föreläsningar, studiebesök, konstresor m.m.

I samarbete med SENSUS studieförbund

Med stöd från

Vårprogrammet 2018

Tisdag 27 februari Naturens karaktär – tidens gång

Onsdag 28 februari Från öst till väst – japanska och kinesiska influenser i skandinavisk konst och design från 1700-talet till idag
Love Jönsson, tidigare intendent vid Röhsska museet.
SU/Sahlgrenskas konstförening bjuder in oss.

Onsdag 7 mars Göteborgsprofilerna Tore och Brita Ahnoffs konstnärskap

Onsdag 21 mars Årsmöte på Galleri Majnabbe
Presentation av pågående utställning av konstnärerna själva.

Helgen 21-22 april Resa till Århus
Med besök på bl a ARoS konstmuseum, Moesgaard museum samt en bussguidning genom stan.

Lördag 9 juni Dagsresa till skulpturparken Udden i Hunnebostrand

Dagsresa med Pål Svensson som guide under dagen.

Här följer utförligt program

Tisdag 27 februari Naturens karaktär – tidens gång

Konstnären Hannah Streefkerk föreläser om sitt konstnärskap, som vårdar och lagar naturen på sitt speciella sätt i sitt konstutövande. Med naturliga material utforskar konstnären tiden och dess processer och den motstridiga idén att ingripa och laga. Hannah kommer ursprungligen från Nederländerna och bor och jobba sedan 6 år i Sverige. Hon arbetar med platsspecifik konst, installationer och broderi. I föreläsningen talar Hannah Streefkerk om hur hon får sina idéer, hur hon arbetar sig fram till ett resultat och hur det fungerar att arbeta utomhus.

Tid: kl 18.00
Plats: SENSUS, Drottninggatan 30, Göteborg
Sista anmälningsdag: 20 februari

Love Jönsson, tidigare intendent vid Röhsska museet föreläser.
SU/Sahlgrenskas konstförening bjuder in oss.

Tid: kl 17.30    OBS tiden!
Plats: Hjärtats aula, SU/Sahlgrenska – ingång genom huvudentrén, Blå stråket 5,.
Sista anmälningsdag: 20 februari

Onsdag 7 mars Göteborgsprofilerna Tore och Brita Ahnoffs konstnärskap med fokus på Tores golv “Non Nocere” i en av Universitetets byggnader, Institutionen för Arbets- och miljövetenskap

Tore, målare, tecknare, grafiker, var i många år lärare och rektor för Valands konstskola här i Göteborg. Han har gjort många offentliga utsmyckningar i vår stad, bl a det golv “Non Nocere” som vi får se.  Namnet betyder “att inte skada” och syftar troligen på föroreningen av miljön. Tekniken kan kallas “betongintarsia”.  Dottern Lisbet berättar och visar bilder med chans att se Tores golv Non Nocere i en av Universitets byggnader.

Tid: kl 18.00
Plats: Instit. för Arbets- och miljömedicin, Medicinaregatan 16 A, Göteborg
Sista anmälningsdag: 28 februari

Onsdag 21 mars Årsmöte på Galleri Majnabbe
Årsmöte med sedvanliga mötesförhandlingar och därefter får vi presentation av pågående utställning “Konst som näring till det gemensamma – 50 år med konsten tillsammans” av konstnärerna själva, Gerd Ekdahl (målningar, vävar och glas) och Hasse Ekdahl (målningar.

Motioner till årsmötet kan skickas med e-post senast den 9 mars till
goteborg@sverigeskonstforeningar.nu

Tid: kl 18.00
Plats: Galleri Majnabbe, Taubegatan 9, Göteborg
Kostnad: 100 kr, lättare förtäring serveras
Sista anmälningsdag: 14 mars

Helgen 21-22 april Resa till Århus
Århus var europeisk kulturhuvudstad förra året 2017. En levande stad med mycket kultur och ny och gammal arkitektur. Vi reser med morgonbåten Stena Danica till Fredrikshamn och äter frukostbuffé på båten. Chauffören kör oss sedan direkt till Moesgaard museum,  som är ett rätt nybyggt arkeologiskt/etnografiskt museum strax söder om Århus med spännande formgivning av danska firman Henning Larsens arkitektur. Kvällen är fri för egna upplevelser. Vi bor på Comwell hotell, som är inrett av danska designfirman Hay. Efter söndagens hotellfrukost börjar vi med en bussguidning genom stan, där vi får tillfälle att se både nya och gamla intressanta byggnader, Rådhuset av Arne Jacobsen, Domkyrkan, kulturhuset DOKK1, bostadsområdet Isbjerget med flera. Århus har förvandlat sina gamla hamnområden till arkitektoniska skapelser. Efter lunch besöker vi konstmuseet ARoS, där vi tillbringar några timmar. Förutom de fascinerande fasta utställningarna visas under våren en utställning med popkonstnären  James Rosenquist, samtida med bl a Andy Warhol. På taket finns verket Your rainbow Panorama av Olafu Eliasson. När museet stänger styr vi kosan mot Fredrikshamn för kvällsbåten 20.15. Åter i Göteborg kl 23.50.

Kostnad: 1 500 kr. I resans pris ingår bussresa, båtresa, frukostbuffé på båten, boende i delat dubbelrum, hotellfrukost, bussguidning med skandinavisktalande guide, entréer till 2 museer och lunch på söndagen. Några enkelrum finns till en extra kostnad av 450 kr.
Deltagare som inte är medlem i ansluten konstförening betalar istället 2 000 kr för del i dubbelrum.

Tid: Avresa lördag 21 april kl 8.00 från Stena Lines Danmarksterminal, Göteborg, hemkomst söndag ca kl 23.50.

Betalning för resan sätts in på vårt plusgirokonto 91 68 70-9 senast 6 april.

Sista anmälningsdag: 5 mars. Anmälan skall innehålla namn och personnummer.
Bussbolaget behöver personnummer för gränspolisen. Vi måste själva ha med giltigt id-kort eller pass.

Lördag 9 juni Dagsresa till skulpturparken Udden i Hunnebostrand

Lördag 9 juni åker vi med Ljungskile Buss till Hunnebostrand. Vi stannar till för förmiddagsfika på Älgparken i Hogstorp. Framme i Hunnebostrand möter Pål Svensson upp och guidar oss runt i den platsspecifika konstutställningen “Uddens skulpturpark 2018”. Vi får veta om framtidsplanerna om ett Stenens museum. Pål följer sedan med oss till Stenhuggerimuseet och till KKV Gerlesborg. Lunch äter vi på Bella Gästis precis vid vattnet i Hunnebostrand. Vi räknar med att vara tillbaka i Göteborg vid 19-tiden.

Tid: kl 08.30
Plats: Bussen står utanför entrén till Hotel Post, Drottningtorget, Göteborg
Kostnad: 450 kr (550 kr för icke medlem) bussresa, förmiddagsfika, lunch, inträden och guidning ingår.
Sista anmälningsdag:  25 maj

Välkommen och glöm inte att vidarebefordra programmet till dina övriga styrelsemedlemmar!

Boka in aktiviteterna redan nu – Skicka anmälan

per e-post till:    goteborg@sverigeskonstforeningar.nu
per telefon till:   Ann-Sofie Hansson, tel. 0703-75 48 06
eller per e-post:  annsofie48@gmail.com

Sveriges Konstföreningar Göteborg plusgirokonto nummer 91 68 70-9

Vid återbud eller brådskande besked ring ordförande Ann-Sofie Hansson.
Om återbud kommer så sent att vi inte har möjlighet avboka mat eller
annat som medför kostnad, förbehåller vi oss rätten att debitera avgiften.

Vi återkopplar alltid din anmälan och ger dig besked om plats finns eller inte.

Om aktiviteten INTE är fullbokad efter att sista anmälningsdatum passerat,
finns möjlighet för icke-styrelsemedlemmar i anslutna konstföreningar att delta.

SK – Sveriges Konstföreningar – är en partipolitiskt obunden ideell organisation vars ändamål är att tillvarata landets konstföreningars intressen. Organisationen är uppdelad på 24 distrikt, alla med egen styrelse. Göteborgsdistriktet ingår i Västra Götalandsregionen tillsammans med Älvsborgs- Bohus- och Skaraborgsdistriktet. Förbundet har kansli i Malmö och bildades 1973.

Hemsida: http://www.sverigeskonstforeningar.nu//
För att nå Göteborg, klicka på “Distriktens hemsidor” som ligger allra överst.

I samarbete med SENSUS studieförbund

Med stöd från

Kontakta oss

goteborg@sverigeskonstforeningar.nu Ann-Sofie Hansson, ordförande tel 0703 - 75 48 06 Webansvarig Berit Björnered, tel 0702 - 25 25 11.