Styrelsen i Sveriges Konstföreningar Östergötland gläder sig åt de många och positiva kommentarer som strömmat in till styrelsen från hela landet efter Förbundsstämman i Linköping 29-31 maj 2015 med utflykter till Motala, Norrköping, Söderköping och Vadstena. Framför allt uppskattar man den höga kvaliteten på alla konst- och kulturinslag.

Längst ned på hemsidan finns adresslista till distriktsstyrelsen, distriktsstämmoprotokoll, verksamhetsberättelse, handlingsplan mm.

Nu följer vårt eget arbete i distriktet. För att få veta vilka behov våra konstföreningar har och även informera om vad som händer inom Sveriges Konstföreningar planerar styrelsen att genom- föra ordförandeträffar i distriktet, en i Linköping och en i Norrköping.

Styrelsen ser fram emot att träffa representanter för samtliga konstföreningar i distriktet. VARMT VÄLKOMNA! Kallelse kommer till ordföranden i varje förening

Till Linköping kallas ordföranden och en styrelserepresentant i konstföreningarna i Linköping, Motala, Vadstena, Boxholm och Mjölby.

Välkomna till Sensus lokaler på Apotekargatan 14 i Linköping måndagen den 29 februari 2016 kl. 18.00.

Distriktet bjuder på enklare förtäring. Alla konstföreningar som är närvarande får som gåva ett exemplar av Christer Fällmans bok om konstnärer i Östergötland ”Konstscen Östergötland”.

Till Norrköping kallas ordföranden och en styrelserepresentant i konstföreningarna i Norrköping, Finspång och Söderköping.

Välkomna till Sensus lokaler på Teatergatan 3 måndagen den 14 mars 2016 kl. 18.00

Distriktsstämman

Distriktsstämman äger rum måndagen den 4 april kl. 18.00 i Linköpings konsthall/Passagen, Stora torget, Linköping.

Stämman börjar med mingel och möjligheter till erfarenhetsutbyte. Därefter följer stämmoförhandlingar som avslutas med att distriktsstyrelsen utser Årets konstförening i Östergötland.

Vi får tillfälle att lyssna till och se filmbilder av journalist och dokumentärfotograf Sten Swartling som arbetar med att i ord och bild dokumentera östgötakonstnärer. Hans arbete går ut på att bevara konstnärers egna röster i den egna miljön, i ateljén och deras konstnärsskap och bildvärldar.

Tidigare mottagare av Årets konstförening:

2013: Motala konstförening, ”Föreningen tog initiativ till en stor satsning på unga konstnärer, 14 – 24 år, och gav dem möjlighet att ställa ut i en jurybedömd utställning i ett samverkansprojekt med Motala konsthall. 28 ungdomar deltog. 380 besökare såg utställningen som fick rösta fram tre stipendiater”.

2014: Saabs konstförening, Linköping, ”Saabs konstförening, en av Sveriges äldsta arbetsplatskonstföreningar, har genom att alltid ha en öppen verksamhet med utställningar, föreläsningar och resor bidragit till ett aktivt konstliv i regionen”.

2015: Finspångs konstförening, ”Nära 70 år av entusiasm för arbetet för och tron på konsten. Därigenom har föreningen blivit en viktig konstinstitution i nordvästra Östergötland”.

2016: Mjölby konstförening, med anor från 1961, arbetar i god samverkande folkbildningsanda att vara brobyggare mellan konstnärer och publik för att stimulera konstintresset och att ge konstnärer möjligheter att ställa ut.

Med Galleri Kraftverk är föreningen Mjölbys konstnärliga kraftverk med en uttalad målsättning att stimulera, inspirera och väcka tankar om konst för upplevelser, samtal och nya perspektiv.

I maj, måndagen den 9 maj, finns tillfälle för de föreningar som inte hade möjlighet att komma till informationsmötena i februari och mars, till en träff i Linköping, även denna förlagd till Sensus lokaler på Apotekaregatan 14 i Linköping.

I arbetet för att marknadsföra konstföreningsrörelsen inom distriktet och för att visa på konstens och kulturens betydelse för välbefinnande representeras distriktet alltid av en styrelseledamot vid de konstrundor och motsvarande som händer under året.

KONSTRUNDOR OCH LIKNANDE I ÖSTERGÖTLAND UNDER 2016

1. Norra Vätterns konstrunda, 20-årsjubileum. Samlingsutställning och vernissage i Motala konsthall lördag 23 april kl. 11.00. Öppet i konsthallen lördag 23 och söndag 24 april kl. 11-15. Konstrundan infaller fredag 29 april kl. 14, lördag 30 april kl. 10-17 och söndag 1 maj kl. 10-17.

1. Åtvidabergs konstrunda, 5-7 maj, med start i MUMS-lokalen ÅSSA industriområde i Åtvidaberg kl. 10.00 den 5 maj. Öppet i Mumslokalen kl. 10-18 och i konstnärernas ateljéer kl. 11-17 dagligen.

1. Konst runt Omberg, 5-8 maj. Invigning kl. 10 den 5 maj på Torget i Ödeshög. Samlingsutställning på Kulturskolan 50 meter från Torget. Öppna ateljéer torsdag till söndag 11-17.

1. Söderköping, Kultur i skymning, lördag 21 maj, kl. 18-23.

1. Mjölby konstrunda, 19-21 augusti. Start 16.30(troligen) i Galleri Kraftverket, Mjölby. Öppet fredag 16.30-20.00 och lördag-söndag 11-17 hos konstnärerna.

1. Konstrundan i Valdemarsvik,

1. Vadstena konstrunda, 9-11 sept. Samlingsutställning i Rödtornet. Vernissage fredag 17.00 över hela stan. Öppettider: fredag 17-20, lördag-söndag 11-17.

1. Kulturnatten i Norrköping äger rum lördagen den 24 september.

1. City Art Link, 17 september.

1. Rejmyre Höstrusk äger rum lördagen den 5 november, Allahelgons dag, kl.10-16, i Kalbo, Rejmyre och Rippestorp.

Nedan kan du hitta viktiga dokument som adresser, fadderverksamhet för konstföreningarna, handlingsplan, verksamhetsberättelse, distriktsstämmoprotokoll mm.

Kontakta distriktet

Ordförande / Marja Tjädermo / Drottninggatan 39A / 582 27 Linköping / 070-6077256 / marja.tjadermo@liu.se .