En rapport från distritsledarkonferensen 21-22 oktober 2017

Här kommer en rapport från årets distriktsledarkonferens vid Konstepidemin i Göteborg. Konferensen handlade till stor del om hur man kan få igång samarbeten med andra kulturaktörer. Den handlade även om vad som är på gång inom Sveriges Konstföreningar som nästa tema, EU:s nya dataskyddsförordning som ersätter den svenska pesronuppgiftslagen, vad som gäller för konstföreningars lotterier, …

Distriktsledarkonferens 2017

Missa inte att anmäla dig till vårt nyhetsbrev

Scrolla ner för att anmäla dig till vårt nyhetsbrev. På så sätt missar du inga inbjudningar till medlemsträffar med seminarier, föreläsningar och konstupplevelser. Sprid länken i din konstförening. Styrelseledamöter såväl som medlemmar är välkomna att ta del av distriktets utbud och medlemsträffarna är öppna för alla medlemmar.

Jobbar er förening med mångfald?

Om ni jobbar med mångfald kan ni skicka  information till  info@sverigeskonstforeningar.nu . Då kan kansliet  lära av era goda exempel och sprida kunskap vidare till anslutna föreningar. Det kan handla om utställningar och projekt men även om förenings- eller publikarbete.

Samarbeta med Sensus – låt dem söka anslag till era projekt och ta del av deras material för att anordna cirklar i konsthistoria, föreningskunskap och mycket annat.

Sveriges konstföreningar samarbetar med studieförbundet Sensus. Genom Sensus kan era anslutna konstföreningar få stöd och en samtalspartner. Ni kan till exempel låta dem söka projektpengar åt er. Motprestationen är att projektet drivs i samverkan med dem. Sensus har även material till kurser om konstvetenskap, föreningskunskap och en hel del annat. Anna Ferrington är Skånedistriktets kontaktperson vid Sensus. Hon håller till i Kristianstad där hon  även har ett nära samarbete med Regionmuseet.

På följande länk  finns en demofilm om en kurs i konsthistoria som Sensus har tagit fram.

Läs mer om Sveriges konstföreningars samarbete med Sensus här.

Anna Ferrington når ni på: anna.ferrington@sensus.se

Styrelsens strategimodell för verksamhetsåret 2017/18

Strategimodell Skåne 2017-18

Låna konstfilmer från Sveriges konstföreningar

Ett tips från Helsingborgs konstförening är att låna konstfilmer till era föreningar. Det är enkelt, gratis och bra som konstfortbildning. Klicka här för mer information.

En lista på föredragshållare att anlita:

Dokument 2014

SK Skånes gemenskapssida på FacebookNyhetsbrev

Registrera dig på Facebook - du behöver inte bjuda in vänner utan kan behålla din integritet genom att anpassa din Facebook-profil. Du måste vara registrerad för att få göra inlägg. Annonsera din förenings aktiviteter på gemenskapssidan. Få tips om vad andra föreningar gör. Ge feedback genom att kommentera distriktets inlägg. Gilla oss på Facebook. Kontakta oss.

Anmäl dig till nyhetsbrevet!

Fick du ingen inbjudan med e-post? Anmäl dig till Skånedistriktets nyhetsbrev så får du i fortsättningen inbjudan till medlemsträffar med seminarier, föreläsningar och konstupplevelser. Sprid länken i din konstförening. Styrelseledamöter såväl som medlemmar är välkomna att ta del av distriktets utbud och medlemsträffarna är öppna för alla medlemmar.. .

Kontakta oss

Skicka ett mail till skane@sverigeskonstforeningar.nu eller kommunicera med oss på Facebook Från vänster styrelseledamöterna Elsa-Maria Wallberg och Boel Eklund tillsammans med valberedarna Lena Hansson och Lennart Jönsson. skane@sverigeskonstforeningar.nu .