Från papper till padda – en handledning för konstföreningar som vill navigera i det nya medielandskapet

Publicerad: 9 januari, 2019 av Mathias Jansson

För ideella föreningar som är vana att arbeta mot traditionella medier är det nästan svårare idag att komma till tals och synas i det nya medielandskapet än det var förut. Det krävs en hel del kunskap om hur de olika plattformarna som Facebook, Instagram, bloggar och hemsidor fungerar, samt en hel del tid, då sociala medier förutsätter ett stort aktivt deltagande, för att lyckas nå ut med sitt budskap. Tid och kunskap är saker som många ideella föreningar och organisationer inte har tillgång till.

Den här handledningen, som är framtagen av riksförbundet Sveriges Konstföreningar, försöker överbrygga kunskapsgapet och hjälpa konstföreningarna att publicera information om sin verksamhet och nå nya och gamla målgrupper. Vi är medvetna om de ideella konstföreningarnas förutsättningar och har därför försökt att arbeta efter principen ”Less is more”.

Läs mer och ladda ner vår handledning.

Se fler nyheter »