Gertrud Sandqvist ny förbundsordförande för riksförbundet Sveriges Konstföreningar

På förbundsstämman i Lidköping den 18 maj 2019 valdes Gertrud Sandqvist till ny förbundsordförande för riksförbundet Sveriges Konstföreningar. Gertrud Sandqvist efterträder Ann-Christin Nykvist som efter 12 år valt att lämna sitt uppdrag.

Gertrud Sandqvist är rektor för Konsthögskolan i Malmö och professor i konstens teori- och idéhistoria. Hon har en gedigen bakgrund inom konst- och universitetsvärlden som rektor för Högskolan för fotografi, Valand (1994-95) och direktör på Galleri F 15, (1992-94). Under 1980-talet var hon chefsredaktör för Siksi- Nordic art review och Paletten. Hon skriver regelbundet om framförallt samtidskonst och har varit co-curator för GIBCA, (2011) och co-curator för Modernautställningen, Moderna Museet, (2010). De senaste 10 åren har Gertrud fördjupat sig i Hilma af Klints esoteriska konstnärskap

-Jag ser fram emot att lära känna Sveriges Konstföreningar ordentligt, både på förbundsnivå och att träffa alla engagerade människor runt om i Sverige, berättar Gertrud. Som dotter till en socialdemokratisk riksdagsman är jag uppvuxen i folkrörelse Sverige och har en djup sympati för det engagemang som får människor att på sin fritid engagera sig i något så underbart och komplicerat som bildkonst.

-Min förhoppning är att fortsätta arbetet med att föra den unga samtidskonsten i närkontakt med Sveriges Konstföreningar och kanske också öppna fältet för konst och tankar internationellt.

Riksförbundet Sveriges Konstföreningar är den största ideella organisation för konst i hela landet och en av Sveriges största ideella kulturorganisationer. Vi organiserar drygt 650 konstföreningar som till exempel Röda Sten, Sveriges Allmänna Konstförening och Skånes konstförening och konstföreningar på arbetsplatser som Handelsbanken, EON och Apoteket.

Gertrud Sandqvist ny förbundsordförande. Fotograf: Kennet Rauta