Gör rätt med bildrättigheter

Publicerad: 30 mars, 2017 av Mathias Jansson

Sveriges Konstföreningar har i samarbete med Bildupphovsrätt tagit fram ett fördelaktigt bildlicensavtal. Avtalet passar föreningar som vill använda konstbilder regelbundet på sin webbplats, sociala medier eller i trycksaker. Mot en låg fast summa per år får ni använda obegränsat med bilder och slipper söka tillstånd för varje bild. Bildupphovsrätt ser till att rättigheterna är på plats och att upphovspersonerna får den ersättning de har rätt till. Bildupphovsrätt företräder ca 9 000 svenska och 90 000 utländska konstnärer som alla omfattas av detta bildlicensavtal. Som avtalskund får du också tillgång till rådgivning kring konstjuridik och upphovsrätt. Läs mer om villkoren och beställ ett avtal på Bildupphovsrätts webbplats.

Sociala medier ingår nu i bildlicensavtal för konstföreningar

Publicering av konstbilder i sociala medier ingår numera i det bildlicensavtal som Sveriges Konstföreningar har tagit fram i samarbete med Bildupphovsrätt i Sverige. Avtalet togs fram för att förenkla hanteringen av bildrättigheter för konstföreningar som använder konstbilder regelbundet på sin webbplats eller i trycksaker. Nu ingår även rättigheter att publicera konstbilder på föreningens egna sociala medie-konton. Plattformar som omfattas är Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest, Flickr och Youtube. Med ett avtal betalar föreningen en fast summa per år och slipper därmed söka tillstånd och betala för varje enskild bild. Istället får föreningen en licens att använda obegränsat med bilder till ett lågt pris under ett helt år. Bildupphovsrätt ser till att bildrättigheterna är på plats och att upphovspersonerna får den ersättning de har rätt till. Bildupphovsrätt är icke vinstdrivande och företräder ca 9 000 svenska och 90 000 utländska konstnärer som alla omfattas av detta bildlicensavtal. Läs mer om villkoren och beställ ett avtal på Bildupphovsrätts webbplats.

Se fler nyheter »