Studiecirklar i samtidskonst, publik och arrangörskap

Publicerad: 19 januari, 2015 av Mathias Jansson

“Samtidskonst, publik och arrangörskap – en utbildning för konstföreningar” var en pilotutbildning som arrangerades av Sveriges Konstföreningar tillsammans med Riksutställningar, Sensus och Länskultur Gävleborg under 2014.

Syftet med utbildningen var att höja nivån och kvaliteten på de utställningar och projekt som konstföreningarna arrangerar. Pilotutbildningen är nu avslutad och kommer under 2015 att fortsätta som studiecirklar runt om i distrikten i samarbete med Sensus.

Till utbildningen togs det fram en guidebok, Konsten att ställa ut samtidskonsten, som riktar sig till Sveriges konstföreningar och andra mindre utställningsarrangörer med tips och praktiska råd för att arrangera samtidskonstutställningar. Boken går att beställa konstadsfritt från Riksutställningar.

Till guideboken finns också en ledarhandledning som är ett stöd för dig som ska leda studiecirklar i Samtidskonst, publik och arrangörskap. Ledarhandledningen kan du ladda ner här.

Se fler nyheter »