UTMANAD OCH UTARMAD – hur slår kulturpolitiken mot landsbygden?

Publicerad: 14 januari, 2019 av Mathias Jansson

Sveriges Konstföreningar är medarrangör till ett seminarium på Folk och kultur i Eskilstuna den 7 februari.

Klyftan mellan stad och landsbygd växer – den snabba urbaniseringen sätter käppar i hjulet för en av kulturpolitikens viktigaste principer: tillgängligheten och tillgången till kultur och konst med både bredd och spets. Hur illa är det för kulturlivet utanför storstäderna? Hur rimmar utvecklingen med de nationella kulturpolitiska målen? Vad kan kulturpolitiken göra för att bromsa det som sker? Finns det positiva exempel som visar på en motkraft?

I seminariet diskuteras de här frågorna av Lars Lindkvist, professor vid Linnéuniversitetet som bl.a. studerat hur man kan använda kulturella och kreativa näringar för att utveckla platser; Simon Norrthon, ordförande i Teaterförbundet; Gunhild Stensmyr, initiativtagare till Konsthall Tornedalen, Bo Olsson, musiker, tidigare ordförande i Symf och medlem i Landstinget i Dalarnas kulturskaparsamråd och Marie-Louise Rönnmark (S), ordförande i SKL:s beredning för kultur och fritid samt ordförande för kommunfullmäktige, Umeå kommun.

Inledare och samtalsledare: Mats Söderlund, författare – har bl.a. skrivit Ättlingarna och Årorna i flocktjärn – poet, debattör och tidigare ordförande i KLYS.

Se fler nyheter »