Välkomna till 2019 års höstprogram!

Så här skrev en av eleverna efter sommarens konstläger: ” Wanås var underbart! Det var inspirerande och där fanns något för alla. Bilduppgiften “Bild till en sångtext” var en av favoriterna,
eftersom man fick så stor frihet.” Det 15:e ungdomslägret genomfördes under vecka 32. Fantastiska ungdomar arbetade hela dagarna och långt in på nätterna. Ett varmt tack till Karin Howding för gott ledarskap.Under hösten arrangerar vi 2 resor och en konstföreningsträff!
Varmt välkomna!

Konstföreningsträff 1 oktober

Plats: Blekingearkivet, Bräkne HobyTid: 1 oktober kl. 18.00

Program: Visning av arkivet samt information om vad de har att erbjuda föreningarna. Avslutas med fika.
Anmälan: Senast tisdag 24 september via mail till nilsson.bil45@gmail.com

En annorlunda konstresa till Malmö den 21 september 2019

Lördagen den 21 september anordnar vi en något annorlunda konstresa till Malmö. Vi åker buss till Malmö station och därefter vandrar vi en slinga och tittar på skulpturer: Vi besöker innergården till ett av Malmös äldsta hus och får en kort presentation om huset av dess ägare. Efter titten åker vi vidare med bussen och åker till Kungsparken. En ny vandring med skulpturupplevelser, väntar.

Därefter åker vi till Malmö Konsthall och äter lunch. I konsthallen visas en utställning av Michael Rakowitz (amerikansk-irakisk). Han har försökt skildra alla de historiska minnen och konstverk som inte längre existerar. Han försöker tex återskapa de historiska objekt som försvann i samband med plundringen av Nationalmuseum i Bagdad. Konstnären använder inte traditionella metoder utan istället varuförpackningar, bruksföremål i sitt återskapande. Utställningen heter ”The Invisible Enemy Should Not Exist”
Vi avslutar vår resa i Malmö med ett besök i ”Urbanhallen”. Hallen innehåller graffittimålningar och kommer att visas av konstnären Pärra Andresson.  Efter en spännande dag återvänder vi runt 16.00 tiden åter mot Blekinge.
Avresa:
Karlskrona varmbadhus          07.30
Ronneby resecentrum              07.50
Karlshamn f.d. Scandic            08.20
Björkenäs samåkning               08.30
Sölvesborg Blekingeport          08.50

Hemresa cirka kl 16.00.

Ta gärna med kaffekorg! Pris för resa och lunch 500 kr (icke konstföreningsmedlem 650 kr). Kontant eller med Swish.

Anmälan snarast till Britt Gars Petersson via mail:  britt.gars@telia.com

Bussresa till Arken lördagen den 16 november 2019

Vi reser med buss över Öresundsbron till konstmuseet Arken utanför Köpenhamn. Här finns i höst två intressanta utställningar:Älskad av Picasso: Kärlekens makt, är ett samarbete med Musée national Picasso-Paris. Upplev den passionerade berättelsen om Pablo Picasso och hans starka modeller. Utställningen visar sammanlagt 51 verk inom måleri, skulptur, teckning och grafik. Utställningen ger en ny inblick i förhållandet mellan den spanskfödde konstnären Pablo Picasso och hans modeller.

Den andra utställningen är en samlingsutställning av unga danska konstnärer under rubriken SAMFUNDSPROGNOSER. Denna utställning presenterar verk av en grupp unga danska konstnärer med en politisk vision som inbjuder till dialog om vår tids stora frågeställningar.
Det blir tid för att äta lunch på Arken (eller medhavd matsäck), innan viåtervänder mot Blekinge vid 15-tiden.
Pris för bussresa och entré är 500 kr (650 kr för icke medlemmar). Avgiftenbetalas kontant eller med Swish på bussen. Anmälan till Karin Maltestam via mail: maltestam@bahnhof.se tidigast den 15 september.
Avresa:
Karlskrona varmbadhus 07.00
Ronneby resecentrum 07.20
Karlshamn (gamla Scandic) 07.50
Björkenäs samåkning 08.10
Sölvesborg Blekingeporten 08.30

Kulturrunda på Aspö i Karlskrona skärgård den 23-25 augusti 2019

Kulturforum Aspö ordnar varje år under sommarhalvåret en välbesökt kulturrunda. Då visar konstnärer och hantverkare som på något sätt har anknytning till Aspö sina alster i sina egna ateljéer, i sina hem eller på samlingsplatser. Varje år bjuds även en eller flera gästutställare in. Kulturrunda är lite av en folkfest där man förutom att njuta av konsten kan koppla av med en kopp kaffe eller en matbit och få en härlig cykeltur på köpet. Samtliga konstnärer och hantverkare som deltar skänker var sin vinst till det årliga kulturlotteriet som anordnas i samband med rundan.
Läs mer här: kulturforumaspo.se/kulturrundan/

Karlskrona konstförening, www.karlskronakonstforening.se

Karlskrona konstförening arrangerar inga utställningar under 2019.

Debatt onsdagen den 20 november i Blekinge museums hörsal kl 18. Fritt inträde.

Debatt om ny arkitektur i kulturhistoriskt värdefull miljö. Kulturhuset i Karlskrona är ett exempel på detta tema. Arkitekt Gunilla Svensson från Lund  inbjuds att introducera diskussionen.

Föreläsning i Blekinge museums hörsal onsdagen den 9 oktober 2019

Fri entré för medlemmar i Karlskrona konstförening, övriga 50 kr.

Yrjö Edelmann – illusioner och verklighet

Edelmann tillhör numera den skara samtidskonstnärer som betingar aktningsvärda priser hos de svenska auktionshusen. Hans förmåga att återge papprets speciella ytstruktur i måleri och grafik har gjort honom vida känd i konstvärlden. Lars kommer i sin föreläsning att berätta om konstnärens yrkesbana, från veckotidningsillustratören till den erkända artisten med uppskattade utställningar runt om i världen. Lars W Andersson är utbildad i Lund och har arbetat med konst och kulturhistoria på ett flertal större svenska museer. Han har också varit chef för Kalmar slott samt ordförande i Kalmar konstmuseums styrelse.

Ateljébesök 9 och 16 oktober 2019

Den olydige konstnärens väg från porslinsindustri till egen ateljé

Med en bra blyerts och stor fantasi är allt möjligt! Under hösten ges tillfälle att besöka konstnären Alf Jarnestads ateljé utanför Karlskrona. Hans dotter Anna berättar om sin fars 60-åriga konstnärsskap. Hans resa från porslinsindustrin med sin stämpelklocka, strama former, mönsterpassning och precisionsmålning. Det ansvarsfulla arbetet som assistent åt Stig Lindberg i Gustafsbergs Studio. Åren vid KP, Karlskrona Porslinsfabrik där han ritade mängder av dekorer och formgav populära Alfa-serien och Trossögodset. Slutligen får vi ta del av hans fria skapande i hans egen ateljé.

Föredraget hålls i ateljén i Bubbetorp onsdagen den 9/10 och onsdagen den 16/10 kl 18.00. Ateljén hålls därefter öppen till 20.00. Möjlighet finns att inhandla konstverk. Obs endast 12 pers vid varje tillfälle. Anmälan till Ingrid Dalback, 0455/ 81922, senast fred den 11/10 . Fri entré för medlemmar i Karlskrona konstförening, övriga 50 kr.

Karlshamns konstförening, www.karlshamnskonstforening.se

24 augusti- 15 september Anders Gullberg.
Han målar både figurer och abstrakta ytor, ofta i samma målning. Han bor en del av året i Neapel, Italien, vilket ibland märks i hans tavlor.
Vernissage 24 augusti. Officiell invigning kl 14.00
Öppettider 13-17 lördag, söndag

5 oktober- 27 oktober Agneta Östlund och Berit Hammarbäck.
Målningar och grafik
Vernissage 5 oktober. Officiell invigning kl 17.00
Öppet 17-23 (kulturnatten) därefter lördag söndag kl 13-17

Olofströms konstförening, www.olofstromskonstforening.blogspot.com

Kulturcentrum och Ronneby konstförening, www.ronnebykonstforening.se

15 juni – 1 september 2019

• Daniel Jensen – Your credit card has been cancelled – Måleri, teckning och skulptur
  • Konsthantverk, slöjd & form i Skåne – Utvalt i Skåne 2018 är en jurybedömd vandringsutställning som arrangeras för andra gången.

Sölvesborgs konstförening www.solvesborgskonstforening.se

Utställningar i Sölvesborgs konsthall – Vernissage: första lördagen kl.13.00, Öppet: onsdag 16-18, lördag-söndag 12-157 – 29 september

Emma Karp Lundström – Naturstudier – akvarell12 oktober – 3 november
Torbjörn Hahne – Brända bilder och kroppsformer – rakubränd stengodslera och glasmålning9 november – 1 december
Lars Fredholm – Fågelmöten – från skissbok till akvarell

Kulturcaféer i Sölvesborgs konsthall

Entré: 40 kr inkl kaffe med bröd. Kulturcaféerna anordnas i samarbete med Sveriges konstföreningar Blekinge.

Onsdagen den 11 september kl.19 Märta Måås-Fjetterström – mattor och vävnader i världsklass

Märta Måås-Fjetterström (1873-1941) är vår främsta textilkonstnär från 1900-talet och intresset är stort, både i Sverige och internationellt, för hennes mattor och vävnader. I år är det 100 år sedan hon öppnade sin vävateljé i Båstad. Kom och lyssna på när antikhandlare Jenny von Platen berättar om Märta Måås-Fjetterströms spännande verksamhet och hur marknaden ser ut idag för hennes textilier.

Onsdagen den 16 oktober kl.19 Särlingar i konsten

Konstkännaren, ciceronen och f d konsthallschefen Thomas Kjellgren presenterar konstnärer som ger oss annorlunda och alternativa bildvärldar. En ”Särlingskonst” skapad av människor som utmanar konstens traditionella gränser. Här möter vi konstnärer som bygger fantasins slott av vardagens stenar eller som, besatta av en vision, målar sig in mot ”det sannas hjärta”.

Onsdagen den 13 november kl.19 – Asplund i en värld som blir modern – om arkitektur och samhällsförändringar

Kulturchef Sofia Lenninger ger oss en bild av en av Sveriges mest framstående arkitekter Gunnar Asplund. Här får vi möta flera av hans berömda byggnader och arkitektoniska verk runt om i Sverige.

Kontakta distriktet

Britt Gars / britt.gars@telia.com / 0456-10521 / 0709 378893.