bild Henriette Ousbäck

Reflektion: Göteborgs kranar                                               Foto Henriette Ousbäck

Inom Göteborgsdistriktet finns  föreningar anslutna till SVERIGES KONSTFÖRENINGAR. Av dessa är 6 allmänna och 37 arbetsplatsföreningar. Vi erbjuder våra medlemmar föreläsningar, studiebesök, konstresor m.m.

I samarbete med SENSUS studieförbund

Med stöd från

Sommarbrev

Kära vänner i anslutna konstföreningar!

I mars blev det tvärnit! Corona kom in vårt samhälle och vår konstbildning inom Göteborgsdistriktet av Sveriges Konstföreningar stannade av. Vårt årsmöte sköts upp och planerad Hallandsresa i juni likaså.

Digitalisering

Egentligen ställde vi inte in vår konstbildning utan vi ställde om! Redan i höstas hade Sveriges Konstföreningar digitalisering som övergripande tema. I Göteborg hade vi en utbildningsdag i ämnet med webbredaktör/informatör Mathias Janson och konstnär Jim Berggren, som medverkande. Som fortsättning har vi planerat för en studiecirkel med syfte Hur kan konstföreningen navigera i det nya digitala landskapet för att synas bättre och hitta nya medlemmar? Under försommaren har vi nu haft en pilotstudie via datorn tillsammans med vår samarbetspartner Sensus studieförbund. Sensus kommer att arbeta vidare med planeringen för att erbjuda en digital studiecirkel till konstföreningar.

På Sveriges Konstföreningars hemsida www.sverigeskonstforeningar.nu finns en länk till Sensus digitala hjälpmedel under rubriken Konstbildningen fortsätter på nätet. Bra hjälp för att komma igång med föreningsarbetet på distans!

Årsmöte

Årsmötet kommer vi nu att hålla digitalt eftersom vi inte kan planera för att ha mötet i fysiska lokaler. Handlingarna skickas ut per mail senast 20 augusti och röstning kommer att ske digitalt, d v s svar  per mail. Svaren vill vi ha senast 3 september. Mer instruktioner kommer i  utskicket.

Motioner till årsmötet kan skickas med e-post senast de 10 augusti till adress goteborg@sverigeskonstforeningar.nu

Eldsjälsstipendium

Tillsammans med de tre andra distrikten i Västra Götaland har vi beslutat att varje år ge ett stipendium till en eldsjäl inom konstverksamhet med barn och unga.

Sveriges Konstföreningar Västra Götalands Eldsjälsstipendium – Maximilian Art.
Grundat 1 februari 2020 då Maximilian har namnsdag. Stipendiet är på  5.000 kr och ges till en person, som är eldsjäl inom konstverksamhet med barn och unga.

Vi uppmanar våra anslutna föreningar att ge förslag på kandidat till det nyinstiftade stipendiet. Kom med förslag senast 3 september!

Arbetsgrupp för att utveckla digital konstbildning utsedd

Sveriges Konstföreningar har tillsatt en arbetsgrupp, som ska ta fram förslag till ett kursmaterial i konstvetenskap att erbjuda anslutna konstföreningar. Fokus blir digital konstbildning. Cirka 10-tal personer från hela Sverige och med bred kunskap om konst och konstbildning ingår i gruppen, varav en person är från Göteborg.

Ny hemsida

Kansliet i Malmö har låtit göra en ny hemsida för Sveriges Konstföreningar som kommer att sjösättas efter sommaren. Då kommer de olika distrikten få mer funktionella hemsidor. Vi i styrelsen för distrikt Göteborg håller  på att lägga in vårt material. Eventuellt kommer anslutna konstföreningar att erbjudas att lägga upp en hemsida under Sveriges Konstföreningars portal. Beslut i frågan tas under hösten.

Vi väntar med ytterligare planering för hösten i avvaktan på hur samhällssituationen utvecklas.

Styrelsen för Sveriges Konstföreningar Göteborg önskar er alla Glad Midsommar och en fortsatt fin sommar!

Ann-Sofie Hansson och Berit Björnered

Vårprogrammet 2020

Årsmötet 19 mars är inställt

Med anledning av risken för smittspridning av coronaviruset ställer vi in vårt årsmöte 19 mars. Vi följer utvecklingen i samhället och återkommer med information om när vi kan ha årsmöte samt hur vi gör med resten av vårprogrammet t ex resan till Halmstad och studiecirkel i digitalisering.

Fredag 14 februari kl 17.30 – Föredrag om smyckekonst

Love Jönsson, från RIAN designmuseum i Falkenberg, håller föredrag om smyckekonst. Föredraget arrangeras av SU/Sahlgrenskas konstförening. Det har blivit tradition för SU/Sahlgrenska att Love Jönsson föreläser i februari och nu åter på Alla Hjärtans Dag.

Onsdag 26 februari kl 16.00  – Besök på Alelyckans vattenverk.

Besök på säkerhetsklassade Alelyckans vattenverk. Vi får en guidad rundtur i nybyggda kontorshuset av Sarah Hansson från Göteborgarnas Konst. Avslutning med fika på Café Liba i närheten.

Torsdag 19 mars kl 18.00 –  Årsmötet på Galleri Göteborgs Konstförening är inställt!

Lördag 13 juni  – Dagsresa till Halmstad och Hallands konstmuseum – INSTÄLLD!

Resan till Halmstad är inställd.

Under våren – studiecirkel tema Digitalisering är inställd.

Här kommer utförligt program

Våren 2020

Fredag 14 februari – Smyckekonst, Föredrag av Love Jönsson från RIAN Designmuseum

Smyckekonst har blivit mycket uppmärksammat på senare år. På HDK-Valand startar i år ett kandidatprogram inom smyckekonst. Love Jönsson, som i många år arbetat på Röhsska Museet i Göteborg, är en återkommande föreläsare hos SU/Sahlgrenskas konstförening och denna gång berättar han om smycken som konst.
Efter föredraget blir det mingel med lättare förtäring och dryck.

SU/Sahlgrenskas konstförening anordnar och  bjuder in anslutna föreningar till Sveriges Konstföreningar.

Tid: Kl 17.30
Plats: Hjärtats aula, SU/Sahlgrenska – ingång genom huvudentrén, Blå Stråket 5.
Kostnad: 120 kr för icke medlem. Kontant betalning vid entrén. Jämna pengar, tack!
Sista anmälningsdag: 10 februari.

Onsdag 26 februari kl 16.00  – Besök på Alelyckans vattenverk.

Vi får en guidad rundtur i nybyggda kontorshuset av Sarah Hansson från Göteborgarnas Konst. Kontorshuset är byggt för att samlokalisera c:a 400 anställda, som idag är utspridda över staden. Det nya kontoret är ritat av Liljewalls Arkitekter i ljusgult tegel intill Alelyckans vattenverk och refererar till Nils-Einar Erikssons gamla byggnad från 1949. Hela byggnaden präglas av ett miljötänk och återbruk.
Uppdraget för konstgestaltningen gick till Stockholmsbaserade konstnären och tonsättaren Christine Ödlund. Detta möjliggjordes genom enprocentregeln. Hennes verk sprider sig över huset både utomhus och inomhus och är inspirerat av fotosyntes, kompost och soptippar. Verket har fått samlingsnamnet “Inkommande kraft”.

Vi är mycket glada att få erbjuda detta studiebesök då hela byggnaden är säkerhetsklassad och svår att få tillträde till.

Efter vår husvandring går vi gemensamt till Kafé Liba i närheten och dricker kaffe/te med smörgås.

Tid: Onsdag 26 februari kl 16.00
Plats: Alelyckans vattenverk, Gamlestadsvägen 317, Göteborg. Man åker enkelt med kollektivtrafiken till hållplats Vattenverket. Buss 173 är en direktbuss från centrala stan och buss 78 går från Gamlestads Torg, båda bussarna stannar vid hållplatsen Vattenverket. (OBS! Inte hållplatsen Alelyckan.)
Kostnad: 50 kr inkl kaffe/te och smörgås, som serveras på Kafé Liba
Sista anmälningsdag: 19 februari.

Årsmötet är inställt tills vidare.

Lördag 13 juni  – Dagsresan till Halmstad ÄR INSTÄLLD

Under våren – studiecirkel tema Digitalisering är inställd

Välkommen och glöm inte att vidarebefordra programmet till dina övriga styrelsemedlemmar!
Avgiften för aktiviteterna betalas på plats medan kostnaden för resor sätts in på vårt plusgirokonto enligt nedan.

Boka in aktiviteterna redan nu – Skicka anmälan

per e-post till:    goteborg@sverigeskonstforeningar.nu
per telefon till:   Ann-Sofie Hansson, tel. 0703-75 48 06
eller per e-post:  annsofie48@gmail.com

Sveriges Konstföreningar Göteborg plusgirokonto nummer 91 68 70-9

Vid återbud eller brådskande besked ring ordförande Ann-Sofie Hansson.
Om återbud kommer så sent att vi inte har möjlighet avboka mat eller
annat som medför kostnad, förbehåller vi oss rätten att debitera avgiften.

Vi återkopplar alltid din anmälan och ger dig besked om plats finns eller inte.

Om aktiviteten INTE är fullbokad efter att sista anmälningsdatum passerat,
finns möjlighet för icke-styrelsemedlemmar i anslutna konstföreningar att delta.

SK – Sveriges Konstföreningar – är en partipolitiskt obunden ideell organisation vars ändamål är att tillvarata landets konstföreningars intressen. Organisationen är uppdelad på 24 distrikt, alla med egen styrelse. Göteborgsdistriktet ingår i Västra Götalandsregionen tillsammans med Älvsborgs- Bohus- och Skaraborgsdistriktet. Förbundet har kansli i Malmö och bildades 1973.

Hemsida: http://www.sverigeskonstforeningar.nu//
För att nå Göteborg, klicka på “Distriktens hemsidor” som ligger allra överst.

I samarbete med SENSUS studieförbund

Med stöd från

Kontakta oss

goteborg@sverigeskonstforeningar.nu Ann-Sofie Hansson, ordförande tel 0703 - 75 48 06 Webansvarig Berit Björnered, tel 0702 - 25 25 11.