bild Henriette Ousbäck

Reflektion: Göteborgs kranar                                               Foto Henriette Ousbäck

Inom Göteborgsdistriktet finns  föreningar anslutna till SVERIGES KONSTFÖRENINGAR. Av dessa är 6 allmänna och 37 arbetsplatsföreningar. Vi erbjuder våra medlemmar föreläsningar, studiebesök, konstresor m.m.

I samarbete med SENSUS studieförbund

Med stöd från

Höstprogrammet 2019

Onsdag 11 september – Föredrag om Tyska expressionister

SU/Sahlgrenskas konstförening bjuder in oss att vara med.

Lördag 28 september – Utbildning om Digitalisering

Nu har Din konstförening möjlighet att lära mer om digitalisering och hur konstföreningen kan använda sig av den nya tekniken.

Lördag 12 oktober – Resa till Stenungsund för att bl a se glaskonstnären Kjell Engmans utställning på Vattenfalls bergrum.

Efter gemensam lunch gör vi en guidad skulpturvandring runt Stenungs Torg.

Söndag 27 oktober – Regional höststudiedag i Alingsås

Distrikt Älvsborg bjuder in till föreläsning och guidad vandring på Lights in Alingsås. Visning av Alingsås Konsthalls utställning 365 porträtt av Jarl av Catti Brandelius.

Onsdag 20 november – Arkitekturjournalisten Mark Isitt pratar om Att bygga ett vackrare Göteborg               OBS! Ändrad dag och lokal!

Här följer utförligt program

Onsdag 11 september – Föredrag om Tyska expressionister

Intendent Per Dahlström, Göteborgs Konstmuseum föreläser om tyska expressionister.  Efter föredraget blir det mingel med lättare förtäring och dryck.
SU/Sahlgrenskas konstförening anordnar och  bjuder in anslutna föreningar till Sveriges Konstföreningar.

Tid: Kl 17.30
Plats: Hjärtats aula, SU/Sahlgrenska – ingång genom huvudentrén, Blå Stråket 5.
Kostnad: 120 kr för icke medlem. Kontant betalning vid entrén. Jämna pengar, tack!
Sista anmälningsdag: 6 september.

Lördag 28 september anordnas en utbildningsdag om digitalisering

Nu har din konstförening möjlighet att lära mer om digitalisering och hur konstföreningen kan använda sig av den nya tekniken.

Utbildningsdag för konstföreningsfunktionärer från hela Västra Götaland. Vi håller till i SENSUS lokaler på Drottninggatan 30 i centrala Göteborg kl 9.30 – 16.00.

Utbildningen hålls av Mathias Jansson, som är webbredaktör/informatör på Sveriges Konstföreningar. På eftermiddagen kommer Jim Berggren, konstnär och tidigare föreståndare på Fri konst och ny media, Valands konsthögskola, Göteborg.

9.30  Kaffe/te och fralla serveras medan vi samlas inför dagen.

Förmiddag: Från papper till padda
Hur kan konstföreningen navigera i det nya digitala landskapet för att synas bättre och hitta nya medlemmar?

10.00   Marknadsföring och kommunikation
Vi börjar från början. Hur har medielandskapet sett ut och hur ser det ut idag? Hur ska konstföreningen nå igenom mediebruset utan att behöva vara expert på marknadsföring? Hur ska man skriva för att bli läst på nätet, och klarar föreningen av att hantera kritik på sociala medier?

11.00  Sociala medier och hemsidor
Behöver man en hemsida och hur ska den i så fall se ut? Vi tittar också närmare på de fyra stora sociala medierna Facebook, Twitter, Instagram och YouTube.

12.00-13.00 Lunch på restaurang Good Old Days i närheten

Eftermiddag: Den digitala konsten
Digitaliseringen av samhället påverkar alla grupper även konsten och konstnärerna. Ny teknik skapar nya förutsättningar men även nya utmaningar för konsten.

13.00  AI och VR och framtidens konst
Kommer AI – artificiell intelligens att ersätta konstnären och hur kreativ kan en maskin bli?
Kommer vi i framtiden att uppleva och skapa konst i den virtuella verkligheten?

13.50-14.40 Jim Berggren “Fri konst och nya media”
Några reflektioner kring erfarenheter i mitt bildkonstarbete under tre decennier.

14.40-15.00  Fika

15.00-15.45  Mathias Jansson Konsthistoria för den digitala generationen
Stora delar av konsthistorien är idag digitaliserad och tillgänglig bara ett musklick bort. En ny generation av konstnärer och användare har också återupptäckt de gamla mästarna  och blandar konsthistorien med nya tekniker och uttryck.

15.45-16.00 Avslutande diskussion och sammanfattning

Tid: Lördag 28 september 09.30 – 16.00
Plats: SENSUS, Drottninggatan 30, Göteborg
Kostnad: Kursavgiften är 150 kr/person och inkluderar lunch och fika. Som vanligt är kursen subventionerad.
Vill någon ha vegetarisk kost skriv det i anmälan.

Vi vill gärna ha anmälan senast måndag 13 september 2019 per e-post till: goteborg@sverigeskonstforeningar.nu eller till (ordförande Ann-Sofie Hansson per telefon 0703-75 48 06 eller per mail annsofie48@gmail.com)

Välkomna!

Vi åker till Vattenfalls bergrum, där vi får en guidning av utställningen Seaside med glaskonstnären Kjell Engman och akvareller av Linda Ljungblad.

“Glaskonst i unik miljö
Kjell Engman är en outtröttlig glaskonstnär med gränslös fantasi och berättarglädje. – Jag och familjen har spenderat somrarna med segling på västkusten i 50 år. Vattnet och kusten betyder mycket för mig, vilket illustreras i denna fantasifulla utställning, säger Kjell Engman.” Från PHromotions hemsida http://phromotion.se/seaside/

Efter gemensam lunch gör vi en guidad skulpturvandring i centrala Stenungsund. Vi går en slinga runt och in i kulturhuset Fregatten och avslutar vid Kommunhuset. Guiden Katja Singer, från Bohusläns guider, berättar om konstverken och konstnärerna men också om bohusgraniten, Gerlesborg och Stenungsön som konstnärskoloni för Göteborgskoloristerna.

Tid: kl 10.15 avgår bussen och hemkomst beräknas till senast kl 16.30.
Kostnad: 300 kr då ingår bussresa, guidning av Engmans utställning, fm-kaffe, lunch samt guidad skulpturvandring Medföljande, som inte är medlem i ansluten förening, betalar 400 kr.
Kostnaden betalas in på vårt plusgirokonto 91 68 70-9
Plats: Bussen står utanför Clarion Hotel Post, Drottningtorget, Göteborg
Sista anmälningsdag: 4 oktober

Söndag 27 oktober – Regional höststudiedag i Alingsås

Distrikt Älvsborg bjuder in konstföreningsfunktionärer från fyra distrikt till föreläsning och guidad vandring på Lights in Alingsås.  Vi samlas i Alingsås Kulturhus nära järnvägsstationen. Ingång på gården från Bryggerigatan. Bra parkering finns på närliggande Estrad.

Program
Kl 14.00-14.45 Välkomstkaffe och möjlighet att mingla och erfarenhetsutbyte med andra konstföreningsmedlemmar.
Kl 14.45-16.00 Visning av Alingsås Konsthalls utställning: 365 porträtt av Jarl av Catti Brandelius.
Konstnären Catti Brandelius ger en personlig visning av utställningen och berättar om sitt konstnärskap.
Kl 16.00-17.00 Konstquiz – en lättsam lek, vi gör tillsammans och funderar över kluriga frågor. Och förstås med fina priser ….
Kl 17.00-18.15 Middag på Grand Hotel (varmrätt, vatten och kaffe). Egen dryck får beställas.
Kl 18.15 ca – 20.00 Guidad ljusvandring: Lights in Alingsås firar 20-årsjubileum och årets tema: Be the Light. Vår favoritguide Birgitta Ericsson Löfgren lotsar oss i Nolhaga park. Start Estrad. Tänk – sköna promenadskor!

Följande gäller: Kursavgiften är 300 kr/person och inkluderar ankomstkaffe, visning, konstnärssamtal och god middag på Grand Hotel och ljusguidning. Som vanligt är kursen subventionerad.

Kursavgiften betalas in till Sveriges Konstföreningar distrikt Göteborgs plusgirokonto 91 68 70-9 (skriv namn) i samband med anmälan som är bindande Vill någon ha vegetarisk kost skriv det i er anmälan.

Anmälan ska vara inkommen senast 16 oktober 2019 till goteborg@sverigeskonstforeningar.nu

OBS Ändrad dag och lokal!

Skönhetsfrågan diskuteras alltför sällan inom arkitekturen, menar Mark Isitt, uppmärksammad arkitekturkritiker på Göteborgs-Posten och programledare på radio och TV. När byggnader som ska stå i flera hundra år styrs av kortsiktiga ekonomiska kalkyler, vad ger det för stadsliv? Hur kan denna estetiska förflackning stoppas? Och vad ska vi kunna kräva av våra arkitekter? Mark Isitt tittar närmare på Göteborg och framtidens biljoninvesteringar.

Tid: Onsdag 20 november kl 18.00
Plats: EBF, Kungsgatan 45, Göteborg
Kostnad: 100 kr, som betalas kontant vid entrén, lättare förtäring med dryck
Anmälan: Senast 12 november

Välkommen och glöm inte att vidarebefordra programmet till dina övriga styrelsemedlemmar!
Avgiften för aktiviteterna betalas på plats medan kostnaden för resor sätts in på vårt plusgirokonto enligt nedan.

Boka in aktiviteterna redan nu – Skicka anmälan

per e-post till:    goteborg@sverigeskonstforeningar.nu
per telefon till:   Ann-Sofie Hansson, tel. 0703-75 48 06
eller per e-post:  annsofie48@gmail.com

Sveriges Konstföreningar Göteborg plusgirokonto nummer 91 68 70-9

Vid återbud eller brådskande besked ring ordförande Ann-Sofie Hansson.
Om återbud kommer så sent att vi inte har möjlighet avboka mat eller
annat som medför kostnad, förbehåller vi oss rätten att debitera avgiften.

Vi återkopplar alltid din anmälan och ger dig besked om plats finns eller inte.

Om aktiviteten INTE är fullbokad efter att sista anmälningsdatum passerat,
finns möjlighet för icke-styrelsemedlemmar i anslutna konstföreningar att delta.

SK – Sveriges Konstföreningar – är en partipolitiskt obunden ideell organisation vars ändamål är att tillvarata landets konstföreningars intressen. Organisationen är uppdelad på 24 distrikt, alla med egen styrelse. Göteborgsdistriktet ingår i Västra Götalandsregionen tillsammans med Älvsborgs- Bohus- och Skaraborgsdistriktet. Förbundet har kansli i Malmö och bildades 1973.

Hemsida: http://www.sverigeskonstforeningar.nu//
För att nå Göteborg, klicka på “Distriktens hemsidor” som ligger allra överst.

I samarbete med SENSUS studieförbund

Med stöd från

Kontakta oss

goteborg@sverigeskonstforeningar.nu Ann-Sofie Hansson, ordförande tel 0703 - 75 48 06 Webansvarig Berit Björnered, tel 0702 - 25 25 11.