bild Henriette Ousbäck

Reflektion: Göteborgs kranar                                               Foto Henriette Ousbäck

Inom Göteborgsdistriktet finns  föreningar anslutna till SVERIGES KONSTFÖRENINGAR. Av dessa är 6 allmänna och 37 arbetsplatsföreningar. Vi erbjuder våra medlemmar föreläsningar, studiebesök, konstresor m.m.

I samarbete med SENSUS studieförbund

Med stöd från

Vårprogrammet 2019

Torsdag 14 februari – Lillemor Mannerheim – en återupptäckt modernist keramiker, som var verksam vid bland annat Gefle porslinsfabrik och Rörstrand. Föredrag av Love Jönsson, RIAN designmuseum, Falkenberg

SU/Sahlgrenskas konstförening anordnar och SK inbjuds.

Torsdag 21 mars – Årsmöte på Galleri Uddenberg, Kastellgatan, Göteborg. Konstnären Claes Hakenäs och galleristen Roy Uddenberg visar pågående utställning

Lördag 13 april – Dagsresa till Bohuslän med besök på Gullholmens konstmuseum och Skepparhuset, Gullholmen

Torsdag 25 april – Besök på nyrenoverade Röhsska museet, Göteborg

Söndag 19 maj – Regional utbildningsdag i Lidköping i samband med förbundsstämman
Distrikt Skaraborg anordnar. Mer information kommer.

Lördag 1 juni – Resa till Vargaslätten och RIAN Designmuseum i Falkenberg

Här följer utförligt program

Torsdag 14 februari – Lillemor Mannerheim, en återupptäckt modernist. Föredrag av Love Jönsson, RIAN designmuseum, Falkenberg

Keramikern Lillemor Mannerheim (1927-1994) växte upp i en av Finlands mest kända familjer men kom att vara verksam i Sverige under större delen av sitt liv. Hon var formgivare på Gefle porslinsfabrik på 1950-talet och Rörstrands porslinsfabrik på 1960-talet. Hennes formgivning är tidstypisk, med mjuka och eleganta organiska former och abstrakta dekorer. Men i likhet med många kvinnliga modernister fick hon se sig hamna i skuggan av de manliga kollegorna. Efter att länge tillhört de förbisedda formgivarna i sin generation väcker hennes arbete idag emellertid allt större intresse, också internationellt. Love Jönsson, chef för RIAN designmuseum i Falkenberg, har de senaste åren kartlagt Lillemor Mannerheims arbete med hjälp av opublicerat arkivmaterial och är en av medförfattarna till denna bok om konstnären som 2019 publiceras av bokförlaget Max Ström.

SU/Sahlgrenskas konstförening anordnar och SK inbjuds.

Tid: kl 17.30
Plats: Hjärtat aula, SU/Sahlgrenska – ingång genom huvudentrén, Blå Stråket 5
Kostnad: 100 kr betalas kontant vid entrén, lättare förtäring serveras
Sista anmälningsdag: 10 februari

Torsdag 21 mars –  Årsmöte med sedvanliga förhandlingar och val

Denna gång är vi på Galleri Uddenberg, Kastellgatan, Göteborg. Efter mötet får vi träffa konstnären Claes Hakenäs, som har den pågående utställningen och galleristen Roy Uddenberg.

Tid: 18 .00
Plats: Galleri Uddenberg, Kastellgatan 7, Göteborg
Pris: 100 kr  betalas på plats,  lättare förtäring serveras
Sista anmälningsdag: 14 mars

Motioner till årsmötet kan skickas med e-post senast den 7 mars till adress goteborg@sverigeskonstforeningar.nu

Lördag 13 april – Dagsresa till Bohuslän med besök på konstmuseet och Skepparhuset på Gullholmen-Hermanö

Vi åker med Ljungskile buss till Tuvesvik på Orust, där vi tar färjan över till Gullholmen. Väl framme är det dags för kaffe på Hamncaféet alldeles vid kajen, innan vi delar upp gruppen och får guidning både på konstmuseet och Skepparhuset. Våra guider är Sune Johansson och hans fru. Lunch äter vi på samma restaurang och det finns säkert lite tid att gå runt på ön innan vi tar färja och buss tillbaka.

Konstmuseet är resultatet av bröderna Johanssons gemensamma samlande under 60 år. Deras passion för konst väcktes tidigt och fokus ligger på konstnärer, verksamma före 1970, som tillhörde “Gullholmen-kolonin” och mellersta Bohuslän. Nilssons Pensionat på Gullholmen samlade, i början av 1920-talet, en grupp med konstnärer som sökte det speciella ljuset som finns vid kusten.
Målsättningen med museet är att visa deras tidstypiska målningar av såväl pittoreska fiskelägesmotiv som natursköna landskap på och runt Hermanö och Gullholmen. Konstmuseet visar ett urval tavlor som belyser konstnärslivet på Gullholmen under en 100-årsperiod. Många av “Gullholmsmålarna” – bl.a. Edvin Ollers, John Jan-And, Agnes Cleve,  Olle Olsson Hagalund, Carl Wilhelmsson och Karl Nordström – finns representerade på de stora museerna. Årets tillfälliga utställning heter Kvinnorna i Bohuslän.”

Skepparhuset har stått så gott som orört i över 100 år och besökaren får ta del av den bitterljuva historien om en familj som levde här under Gullholmens storhetstid. Anna, den sista som bodde i huset, hade som sin sista önskan att bilda en museistiftelse för att visa “hur en kutterskeppare levde vid sekelskiftet 1900″. Familjens hem har visats sedan 1988. Vi utlovas ett möte med en ovanlig familj och en resa till en tid som flytt.”

www.gullholmenkonstmus.se
www.skepparhuset.se

Kostnad: 450 kr. I resans pris ingår resa med buss, färja, fika och lunch, entréer och guidning på båda museerna. Deltagare, som inte är medlem i ansluten konstförening betalar istället 600 kr.
Tid: Avresa lördag 13 april kl 8.30 från Hotel Post, Drottningtorget, Göteborg. Hemkomst c:a kl 17.00.
Betalning för resan insättes  på vårt plusgirokonto 91 68 70-9 senast 2 april efter besked om plats finns.
 Sista anmälningsdag: 25 mars – anmälan är bindande.

Torsdag 25 april – Besök på nyrenoverade Röhsska museet, Vasagatan Göteborg
Vi får en fördjupad guidning av basutställningen Inspiration Östasien. Därefter en kort introduktion av museets övriga utställningar. Guidningen varar c:a 1 timma och fram till stängningsdags kl 20.00 går vi runt på egen hand. Caféet är öppet hela kvällen för den som vill ta en fika.

Tid: kl 17.45
Plats: Röhsska museet, Vasagatan, Göteborg
Kostnad: Var och en betalar sin biljett (årsbiljett 100 kr eller dagsbiljett 60 kr. Guideavgiften  står SK för.
Sista anmälningsdag: 18 april

Söndag 19 maj – Regional utbildningsdag i Lidköping
I samband med förbundsstämman erbjuder Distrikt Skaraborg en utbildningsdag för alla konstföreningar i Västra Götalandsregionen.
Mer information  kommer framöver.

Lördag 1 juni – Resa till Vargaslätten – en jugendträdgård i Simlångsdalen i Halland och RIAN Designmuseum i Falkenberg

Den första lördagen i juni månad far vi söderut med Ljungskile Buss. Vi åker först till Vargaslätten, en trädgård och ett allkonstverk som docent Jan Jörnmark berättade om i höstens föredrag om den mångsidige arkitekten Sigfrid Ericson. Vargaslätten är ett allkonstverk skapat av en mästare med kunskap i bl a konst, design, byggnadsteknik, ingenjörskonst, konstruktion, botanik och arkitektur.

“Sigfrid Ericson var under förstas halvan av 1900-talet en av Sveriges mest välkända arkitekter. Bland hans mest omtalade verk märks Masthuggskyrkan och Konstmuseet i Göteborg, som han hade huvudansvaret för. I Halland byggde han dessutom Vargaslätten, som var ett klassiskt semesterresidens av den typ som olika konstnärer, författare och arkitekter uppförde under 1900-talets första årtionden. Där anlade han också en av Nordeuropas finast jugendträdgårdar, som än idag är unikt välbevarad.” Från Jan Jörnmarks bok om Vargaslätten.

När vi kommer fram till Vargaslätten, som ligger i Simlångsdalen, får vi kaffe/te och fralla. Sedan går vi en cirka 2 timmar lång guidning av trädgårdens ägare och vi avslutar besöket med en lättare lunch.

Därefter kör vi upp till Falkenberg och RIAN Designmuseum för att se Lillemor Mannerheims keramikutställning.
I februari hade vi förmånen att vara med på föredraget om henne, En återupptäckt modernist, som Sahlgrenskas Konstförening arrangerade.
Keramikern Lillemor Mannerheim (1927-94) växte upp i en av Finlands mest kända familjer men kom att vara verksam i Sverige under större delen av sitt liv. Hon var formgivare på Gefle porslinsfabrik på 1950-talet och Rörstrands porslinsfabrik på 1960-talet. Hennes formgivning är tidstypisk, med mjuka och eleganta organiska former och abstrakta dekorer. Men i likhet med många kvinnliga modernister fick hon se sig hamna i skuggan av de manliga kollegorna. Efter att länge ha tillhört de förbisedda formgivarna i sin generation väcker hennes arbete idag emellertid allt större intresse, också internationellt.
Vi får en guidning av utställningen och hinner även med att se oss runt i övriga museet innan museet stänger kl 16. Då beger vi oss tillbaka till Göteborg och beräknas vara framme cirka kl 17.15.

Kostnad: 450 kr
I resans pris ingår resa med buss, fika och lättare lunch, entréer och guidning på båda platserna. Deltagare som inte är medlem i ansluten konstförening betalar istället 600 kr.
Tid: Avresa lördag 1 juni kl 8.00 från Hotel Post, Drottningtorget, Göteborg
hemkomst cirka 17.15. Bussen stannar till i Klovsten, Kungsbacka både på ner- och uppresan.
Betalning för resan sätts in på vårt plusgiro 91 68 70-9 senast 24 maj efter besked att plats finns.
Sista anmälningsdag:
17 maj, Anmälan är bindande.

Välkommen och glöm inte att vidarebefordra programmet till dina övriga styrelsemedlemmar!
Avgiften för aktiviteterna betalas på plats medan kostnaden för resor sätts in på vårt plusgirokonto enligt nedan.

Boka in aktiviteterna redan nu – Skicka anmälan

per e-post till:    goteborg@sverigeskonstforeningar.nu
per telefon till:   Ann-Sofie Hansson, tel. 0703-75 48 06
eller per e-post:  annsofie48@gmail.com

Sveriges Konstföreningar Göteborg plusgirokonto nummer 91 68 70-9

Vid återbud eller brådskande besked ring ordförande Ann-Sofie Hansson.
Om återbud kommer så sent att vi inte har möjlighet avboka mat eller
annat som medför kostnad, förbehåller vi oss rätten att debitera avgiften.

Vi återkopplar alltid din anmälan och ger dig besked om plats finns eller inte.

Om aktiviteten INTE är fullbokad efter att sista anmälningsdatum passerat,
finns möjlighet för icke-styrelsemedlemmar i anslutna konstföreningar att delta.

SK – Sveriges Konstföreningar – är en partipolitiskt obunden ideell organisation vars ändamål är att tillvarata landets konstföreningars intressen. Organisationen är uppdelad på 24 distrikt, alla med egen styrelse. Göteborgsdistriktet ingår i Västra Götalandsregionen tillsammans med Älvsborgs- Bohus- och Skaraborgsdistriktet. Förbundet har kansli i Malmö och bildades 1973.

Hemsida: http://www.sverigeskonstforeningar.nu//
För att nå Göteborg, klicka på “Distriktens hemsidor” som ligger allra överst.

I samarbete med SENSUS studieförbund

Med stöd från

Kontakta oss

goteborg@sverigeskonstforeningar.nu Ann-Sofie Hansson, ordförande tel 0703 - 75 48 06 Webansvarig Berit Björnered, tel 0702 - 25 25 11.