bild Henriette Ousbäck

Reflektion: Göteborgs kranar                                               Foto Henriette Ousbäck

Inom Göteborgsdistriktet finns  föreningar anslutna till SVERIGES KONSTFÖRENINGAR. Av dessa är 6 allmänna och 37 arbetsplatsföreningar. Vi erbjuder våra medlemmar föreläsningar, studiebesök, konstresor m.m.

I samarbete med SENSUS studieförbund

Med stöd från

Höstprogrammet 2018

Onsdag 12 september – Guidning av Nando Muros utställning Infinamente Ausentes – Oändlig saknad på Blå Stället, Angered

Nando Muro var Västra Götalandsregionens residenskonstnär 2013 på Akvarellmuseet.

Lördag 6 oktober – Heldagsresa till van Gogh på Arken Museum, Köpenhamn och Skissernas museum, Lund
På Skissernas museum i Lund får vi en guidning av pågående utställning Memory Matters och av deras nya tillbyggnad. Vi åker över Öresundsbron för ett besök på Arken Museum for Moderne Kunst, som ligger i Ishöj längs Kögebukten. Där pågår en stor utställning med Vincent van Goghs konst. På hemvägen båt via Helsingör/Helsingborg.

Söndag 14 oktober – Regional höststudiedag i Alingsås

Distrikt Älvsborg inbjuder till föreläsning och guidad vandring på Lights in Alingsås. Mer information kommer framöver!

Tisdag 13 november – Arkitektoniska pärlor i Göteborg
Föreläsning av professor i arkitektur Claes Caldenby.

Onsdag 28 november – Arkitekt Sigfrid Ericson
Föreläsning av Jan Jörnmark, docent i ekonomisk historia, författare, fotograf m m som skrivit en bok om Sigfrid Ericson.

Onsdag 5 december – Skulptör Astrid Gillenius berättar om sitt konstnärskap

Astrid Gillenius har studerat skulptur och teckning i Florens på The Florence Academy of Art och konstvetenskap på Göteborgs Universitet. Astrid har arbetat bl a i Italien, New York och London och är nu bosatt i Sverige.

Här följer utförligt program

Onsdag 12 september- Guidning av Nando Muros utställning Infinamente Ausentes – Oändlig saknad

Citat från Blå Ställets presentation
“Nando Murio, Mexiko, visar en serie grafiska arbeten i stort format, tryckta i okonventionella och experimentella tekniker med återanvända och organiska material Han utgår från andras fotografier, hämtade ur egna familjealbum eller funna på loppmarknader. Bearbetade handlar de om  nostalgi och kaos, brist på mognad och uppskjuten vuxenhet i det samtida samhället, brist på tillit, rasism och ojämn fördelning av möjligheter, medelmåttighet och modlöshet.”

Tid: kl 18.00
Plats: Kulturhuset Blå Stället, Angered
Kostnad: 50 kr, kaffe/te med fralla serveras efter guidningen
Sista anmälningsdag: 7 september

Spårvagn 4 och 9 går till Angereds Torg. Gå rätt genom torget för att komma till entrén till Blå Stället.

Lördag 6 oktober – Heldagsresa till van Gogh-utställningen på Arken Museum for Moderne Kunst, Köpenhamn och Skissernas museum Lund

Med Ljungskile buss far vi söderut till Skissernas museum i Lund, som har en ny tillbyggnad. Vi får en guidning av utställningen Memory Matters och hinner även på egen hand se på deras samlingar och uppleva konsten i skulpturparken.

Från Skissernas museums hemsida
Memory Matters …… Detta är en utställning som handlar om det kollektiva minnet – det minne som till skillnad från det individuella delas av många människor, en hel grupp eller ett samhälle.”

Efter Lundabesöket åker vi över Öresundsbron till Arken Museum, som ligger i Ishöj längs Kögebukten söder om Köpenhamn. Där pågår under hösten en stor utställning med konst av Vincent van Gogh med fokus på förhållandet mellan människa, natur och religion. På Arken finns möjlighet att äta lunch, som betalas ur egen ficka. Tid finns även att uppleva konst både inomhus och utomhus från samlingarna, som består av dansk, norsk och internationell samtidskonst, bl a Damien Hurst och Olafur Eliasson.
På hemvägen tar vi båten mellan Helsingör och Helsinborg

Kostnad: 600 kr. I resans pris ingår resa med buss, fika på förmiddagen, entréer till båda museerna samt 1 guidning. Deltagare, som inte  är medlem i ansluten konstförening betalar i stället 750 kr.
Tid:
Avresa lördag 6  oktober kl 8.30 från Hotel Post, Drottningtorget, Göteborg, hemkomst ca kl 21.00.
Betalning för resan insättes på vårt plusgirokonto 91 68 70 – 9 senast 28 september efter besked att plats finns.
Sista anmälningsdag: 20 september    Anmälan är bindande.

Söndag 14 oktober – Regional höststudiedag i Alingsås för konstföreningsfunktionärer från fyra distrikt

Distrikt Älvsborg inbjuder till föreläsningar och guidad vandring på Lights in Alingsås. Mer information kommer framöver.

Tisdag 13 november – Arkitektoniska pärlor i Göteborg, föreläsning av Claes Caldenby, professor i arkitektur
Efter föredraget blir det mingel med bröd, smör, ostar, dryck m m
Sahlgrenska/SU Konstförening anordnar och Sv Konstföreningar inbjuds.

Tid: kl 18.00
Plats: Hjärtats aula, SU/Sahlgrenska – ingång genom huvudentrén, Blå Stråket 5.
Kostnad: 100 kr
Sista anmälningsdag: 6 november

Onsdag 28 november – Arkitekt Sigfrid Ericson – föreläsning av Jan Jörnmark, docent i ekonomisk historia, författare, debattör, fotograf m m
Sigfrid Ericson var under den första halvan av 1900-talet en av Sveriges mest välkända arkitekter. Bland hans verk märks Masthuggskyrkan och Konstmuseet vid Götaplatsen. I Halland byggde han dessutom sitt eget sommarresidens Vargaslätt. Jan Jörnmark kommer att tala om Sigfrid Ericson med utgångspunkt i sin nyutkomna bok. Men föredraget är inte bara historien om byggnaderna, minst lika mycket är det historien om ett spännande tidsskede.

Tid: 18.00
Plats: SENSUS, Drottninggatan 30, Göteborg
Kostnad: 100 kr, lättare förtäring
Sista anmälningsdag: 21 november

Onsdag 5 december – Skulptör Astrid Gillenius berättar om sitt konstnärskap

Astrid Gillenius skulpterar i lera, gjuter i brons och glas och hugger i sten. Hon har studerat skulptur och teckning i Florens vid The Florence Academy of Art och konst och bildvetenskap vid Göteborgs Universitet. Astrid var bosatt i Florens i 10 år och efter studierna arbetade hon för flera internationella konstnärer och ett bronsgjuteri samt som assistent till skulptören Carole Feuerman i Florens och New York. 2015-2018 arbetade Astrid som skulptör för Madame Tussauds i London. Astrid har ställt ut sina verk bl a i Florens, Venedig, Malta, Åhus, Stockholm, Göteborg.

“Människan står i centrum då jag skapar mina verk. Jag funderar kring hur vi påverkas av och hur vi påverkar vår omgivning. En kultur, ett samhälle, en familj, vad är det som styr oss och ger oss vår identitet?”

Läs mer om Astrid på www.gillenia.eu

Tid: kl 18.00
Plats: SENSUS, Drottninggatan 30, Göteborg
Kostnad: 100 kr, lättare förtäring
Sista anmälningsdag:  28 november

Välkommen och glöm inte att vidarebefordra programmet till dina övriga styrelsemedlemmar!

Boka in aktiviteterna redan nu – Skicka anmälan

per e-post till:    goteborg@sverigeskonstforeningar.nu
per telefon till:   Ann-Sofie Hansson, tel. 0703-75 48 06
eller per e-post:  annsofie48@gmail.com

Sveriges Konstföreningar Göteborg plusgirokonto nummer 91 68 70-9

Vid återbud eller brådskande besked ring ordförande Ann-Sofie Hansson.
Om återbud kommer så sent att vi inte har möjlighet avboka mat eller
annat som medför kostnad, förbehåller vi oss rätten att debitera avgiften.

Vi återkopplar alltid din anmälan och ger dig besked om plats finns eller inte.

Om aktiviteten INTE är fullbokad efter att sista anmälningsdatum passerat,
finns möjlighet för icke-styrelsemedlemmar i anslutna konstföreningar att delta.

SK – Sveriges Konstföreningar – är en partipolitiskt obunden ideell organisation vars ändamål är att tillvarata landets konstföreningars intressen. Organisationen är uppdelad på 24 distrikt, alla med egen styrelse. Göteborgsdistriktet ingår i Västra Götalandsregionen tillsammans med Älvsborgs- Bohus- och Skaraborgsdistriktet. Förbundet har kansli i Malmö och bildades 1973.

Hemsida: http://www.sverigeskonstforeningar.nu//
För att nå Göteborg, klicka på “Distriktens hemsidor” som ligger allra överst.

I samarbete med SENSUS studieförbund

Med stöd från

Kontakta oss

goteborg@sverigeskonstforeningar.nu Ann-Sofie Hansson, ordförande tel 0703 - 75 48 06 Webansvarig Berit Björnered, tel 0702 - 25 25 11.