Sveriges Konstföreningar
Jämtland-Härjedalen

är samverkansorganisation för konstföreningar i J-H.
Vi verkar för kunskapen om konst och konstens betydelse
genom att anordna utbildning, föreläsningar etc.
Den viktigaste aktiviteten är Konstens Vecka där SK J-H
samordnar, informerar, ordnar invigning och avslutning.

Stadgar

Distriktsstämman inställd

Med anledning av den pågående coronasmittan är distriktsstämman den 28 mars 2020 inställd.
Stämman kommer att genomföras vid en senare tidpunkt, nu ej fastställd. Vi följer därmed den rekommendation som Sveriges Konstföreningar utfärdat. Den nuvarande styrelsen fortsätter sitt arbete intill ny styrelse kan väljas.

Gestaltad livsmiljö – Ett samhälle vi alla vill leva i

Hur kan vi samverka för att skapa en hållbar, jämlik och inkluderande livsmiljö genom arkitektur, form, design, konst och samhällsplanering?
Välkommen till en dag (den 1 april kl 10-16) då vi bland annat får lyssna till:
• Kulturminister Amanda Lind
• Suzanne Pluntke från Boverket
• Åsa Mårtensson från Statens Konstråd
• Ann-Louise Rönestål Ek, projektledare arkitektur-form-design 2017-2019 och Malin Lagergren, förvaltningschef Kultur och bildning, Region Dalarna
• Jerker Häggström från Intea Campus
• Dagen avslutas med en paneldiskussion och frågor kring hur går vi vidare.Moderator är Mats Widbom, VD för Svensk Form
Under dagen medverkar IntraGalactic arts collective.

Program och anmälningsformulär finns här: regionjh.se/livsmiljo
Sista anmälningsdag 17 mars.
Varmt välkommen!
Arrangörer: Bildkonsten och Designcentrum / Region Jämtland Härjedalen

Med anledning av corona-viruset gör vi seminariet helt digitalt!
Ingen anmälan krävs, seminariet är öppet. Vi livesänder via denna länk:

KONSTENS VECKA 2019

Årets tema är Digitalisering. Föreningarna väljer det eller eget tema.

Invigning på Jamtli lördag den 28 september klockan 13.00.

Avslutning  på LUX/Norra station lördag 5 oktober klockan 18-21.

Program klicka på nedanstående fil.

Konstens vecka 2019_Program

INVIGNINGEN
Det hade kommit ganska många intresserade till Rentzhogsalen på Jamtli när Ellen Hyttsten tog till orda och hälsade alla välkomna: Ellen berättade om Konstens Vecka 2019, hur den förberetts och att det även i år var omkring 50 arrangemang som kunde besökas under veckan. Hon kunde också meddela att i år fanns det något att besöka i alla länets kommuner. Årets tema är “digitalisering”, något som mer och mer återfinns i konsten. Vi skulle få se exempel under den kommande timmen (Linda Peterssons video och Sabina Wärmes performance).

Sedan överlämnades ordet till Karin Thomasson som representerade Region Jämtland.Härjedalen. Hon berättade om de nyinstiftade tre arbetsstipendierna inom kulturområdet och kallade fram Linda Petersson som tilldelats årets stipendium inom konst. Motivering upplästes och Linda fick blommor och applåder. Linda berättade sedan att hennes inriktning är att gestalta kvinnors livsöden och historia. Hon visade sedan en vacker vintrig video med musik av Hildegard av Bingen.

Linda Petersson, glad över sitt stipendium.

Kristina Strömgren, ny konstansvarig inom Östersunds kommun, presenterade sig och sin inriktning av det kommande arbetet. Hon vill tidigt nå kontakt med konstnärer och konstintresserade för att få underlag för arbetet. Kristina övergick sedan till att presentera Sabina Wärme och hennes konstnärskap. De är bekanta, uppvuxna i östra Jämtland.

Sabina Wärmes performance var fängslande

Sabina Wärme framförde en performance innehållande ljus, ljud och rörelse. Publiken hölls fångad i en halv timme och det hela avslutades med en rungande applåd.

LÄNSFINAL
Länsfinalen genomfördes på lördagskväll den 5 oktober i LUX-Norra Station. Man kunde njuta av mat och/eller dryck och lyssna till fin jazzmusik som DJ Christoffer Svensson stod för. Den stora begivenheten var en konstquiz som ordnats av Anna Erlandsson och Maya Westerlund. Kluriga frågor om konstverk, konstnärer och musik. Frågorna rörde vad som kan ses i Östersund och ute i stora världen. Sju lag organiserades och när allt var rättat så var det ett vinnande lag som kunde hämta första priset: en timmes instruktion hos Glashyttan “Gör ditt eget glas”. Övriga lag fick alla priser, böcker eller konstkort.

Maya Westerlund och Anna Erlandsson ledde kvällens kluriga konstquiz.

Man kunde också besöka utställningen i LUX där Kerstin Öhlin Lejonklou visade “Fotografier från 60-tal till idag – ett livslångt skapande”.

Vackra foton av vackra smycken som skapats av Kerstin Öhlin Lejonklou

UTVÄRDERING

Utvärdering av Konstens Vecka 2019, från arrangörer och ledningsgrupp återfinns nedan.

Utvärdering KV 2019

VANDRINGSUTSTÄLLNING

En vandringsutställning med verk av konstnärer från Jämtland och Medelpad har upprättats av Sv. Konstföreningar Västernorrland. Den visades under våren i LUX, Östersund. Utställningen är under perioden 11 juni-30 november tillgänglig för visning. Intresserade kontaktar Margareta Grundström
070-6030822.

DISTRIKTSSTÄMMA 2019

Linda Petersson Ödbring berättade om “Min konstnärliga gärning”.

Läs om detta och förhandlingarna under fliken Program/Projekt.