Kunstens verdi i tallenes tid i Oslo 2016

Den 22–24 april 2016 arrangerade Norske Kunstforeninger den nordiska konferensen “Kunstens verdi i tallenes tid” i Oslo. Konferensen undersöker hur konstlivet i Norden påverkas av krav på privat finansiering.

I april 2016 arrangerer Norske Kunstforeninger den nordiske konferansen Kunstens verdi i tallenes tid. På kunstfeltet ser man i hele Norden nå krav om mer privat finansiering. Konferansen undersøker hvordan dette påvirker det nordiske kunstfeltet, og diskuterer kunstens framtidige finansiering. Arrangementet legger opp til diskusjon og erfaringsutveksling mellom nordiske kolleger og forskere innen kunst og økonomi.

Som del av konferansen arrangeres den nordiske utstillingen Nordic Delights i Oslo Kunstforening, samt et atelierbesøksprogram hos kunstnere i Oslo.

Den nordiske konferansen er den andre i rekken, i et samarbeid mellom Norske Kunstforeninger, Sveriges Konstföreningar og Sammenslutningen af Danske Kunstforeninger.

Konferanse med paneldebatt samler nordiske eksperter
Konferansen ser nærmere på markedet for visuell kunst, og debatterer kunstens rolle i skjæringspunktet mellom kultur og økonomi; Hva skjer dersom kulturens effekter reduseres til tall, og hvordan kan man snakke om kvalitet i en tallstyrt verden?

Bekreftede foredragsholdere er Lars Strannegård (rektor/professor, Handelshögskolan i Stockholm), Trine Bille (associate professor, Copenhagen Business School), Johan Börjesson (direktør, Trondheim kunstmuseum), Anne-Britt Gran (professor/leder, Centre for Creative Industries, Handelshøyskolen BI) og Dag Aak Sveinar (direktør, Punkt Ø). I tillegg vil Tone Hansen (rådsleder for Kulturrådet/Henie Onstad Kunstsenter) delta i paneldebatten.

FREDAG 22. APRIL 2016
11.30–12.45 Registrering av deltakere, Thon Hotel Opera
13.00–15.00 Årsmøte, Norske Kunstforeninger (åpent for alle), Thon Hotel Opera
15.00–15.45 Registrering av deltakere, Thon Hotel Opera
16.00 Åpning av nordisk utstilling, Nordic Delights, Oslo Kunstforening (180-årsjubileum)
18.00–19.30 Mottakelse i Oslo rådhus med kanapeer og forfriskninger, Oslo kommune er vertskap

LØRDAG 23. APRIL 2016
09.15–10.00 Registrering av deltakere, Handelshøyskolen BI, Nydalen
10.00–16.45
Konferanse, inkl. lunsj, Handelshøyskolen BI, Nydalen
Moderator for konferansen: Anne-Britt Gran
10.00 Velkommen ved Stein Cristian Midling-Jenssen (styreleder, Norske Kunstforeninger)
10.10
Introduksjoner ved Ann-Christin Nykvist (styreleder Sveriges Konstföreningar)
Finn Mikkelsen (styreformann, Sammenslutningen af Danske Kunstforeninger)
10.20
Johan Börjesson: Hvorfor ikke la private ta seg av dette? Om hvorfor spørsmålet stilles, kunstinstitusjonens oppgave og selvbilde
11.05 Pause
11.25 Dag Aak Sveinar: «Hvordan adressere Nordicness?»
12.10 Trine Bille: «Kunstforeningenes betydning i det samlede marked for billedkunst»
12.55 Smakebit fra kunstfestivalen Greenlight District 2017
13.05 Lunsj
14.00 Anne-Britt Gran: «Logikken bak norsk kultursponsing»
14.45 Pause
15.05 Lars Strannegård: «Målbart og ikke-målbart i kulturens verden»
15.50
Paneldebatt: Tone Hansen, Trine Bille, Lars Strannegård, Anne-Britt Gran.
Åpent for spørsmål fra salen.
19.00–22.00 Mottakelse, omvisning i utstillingen Aurdal / Mugaas, tapas og drikke, Kunstnernes Hus

SØNDAG 24. APRIL 2016
10.00–14.00 Atelierbesøk hos kunstnere, inkl. lunsj
14:00 Konferansehelg slutt

Lördagen. Konferensen startar på Handelshögskolan i Oslo. Ordföranden för det svenska och danska riksförbunden presenterar sig.