Konstföreningarnas dag

Konstföreningarnas roll och kvalitet i vår samtid

Lördag 5 oktober 2019, Medborgarhuset, Eslöv.

Välkommen till Skånedistriktet för Sveriges konstföreningars konferens den 5 oktober 2019.

Plats: Medborgarhuset i Eslöv, Kyrkogatan 1.

Datum och tid: Lördag 5 oktober 2019, kl. 8:30 – 15:00.

Anmälan: Anmäl er till skane@sverigeskonstforeningar.nu senast 30 september 2019. Anmälan är bindande och gäller när deltagaravgiften är inbetald. Plusgiro: 41 59 31 – 5. Avgiften betalas varken tillbaks om du avanmäler dig eller uteblir. Glöm inte att skriva ditt namn och medlemsförening. Du får en bekräftelse på din anmälan.

Kostnad: 390 kronor. I kostnaden ingår lunch, fika och frukost.

Lunch: Uppge allergier eller om du vill ha vegetarisk mat.

MÖT INBJUDNA KONSTNÄRER

Av styrelsen inbjudna konstnärer visar egna verk och finns tillgängliga för samtal.

KONSTBYTE

Ta gärna med er konstförenings överblivna konstinköp för byte eller försäljning. Det kommer att finnas bord att lägga konsten på i samband med registreringen.

STYRELSENS EGNA KONSTPROJEKT

Styrelseledamot Anja Kärhä visar material från det konstprojekt hon, Ann-Christine Jönsson och Marianne Bengtsson genomfört med sfi-elever på temat Bildkonst, textilkonst och språkträning i aktivitet. Projektet är ett integrations- och inkluderingssamarbete mellan Lärcentrum, Konstforum, Sensus, arbetsförmedlingen och Kävlinge kommun.

Ordförande Linda Jarlskog visar material från det konstprojekt hon genomfört med elever i Lund på temat Att öppna sina matematiska ögon genom offentlig konst och arkitektur.

PROGRAM

08:30 – 09:15     Registrering, frukost och kaffe.

09:15 – 10:00     Gertrud Sandqvist – Visioner för Sveriges konstföreningar

Gertrud Sandqvist, professor och rektor vid Malmö konsthögskola tillika Sveriges konstföreningars nyvalda styrelseordförande, presenterar sina tankar och idéer för Sveriges konstföreningars framtid.

10:00 – 10:45     Mattias Jansson Konstens framtid finns också i en digital värld

Mattias Jansson som är webbredaktör och konstkritiker vid Sveriges konstföreningar, ger en inblick i konstens virtuella värld som inkluderar praktiska exempel.

10:45 – 11:00    Frukt och dryck

11:00 – 11:45     Tomas Wallner – Kan man lära sig att bedöma kostens kvalitet?

Tomas Wallner, med lång erfarenhet som gallerist, berättar om hur han skaffade sig en kunskapsbank för att värdera konstens kvalitet.

11:45 – 12:15     En guidad visning av Medborgarhuset

Eslövs medborgarhus är ett arkitektoniskt kulturarv som studenter och arkitekturintresserade från hela världen kommer för att titta på. Även alla inredningsdetaljer, från lampor och möbler till dörrhandtag, har arkitekten Hans Asplund själv designat.

12:15 – 13:15    Lunch

13:00 – 14:00     Arne Larsson och Ulf SöderstrandDen digitala tekniken och det unika verket

I detta föredrag beskriver Arne Larsson, naturvetare, och Ulf Söderstrand som är konstvetare om hur ett fotografi förvandlas till ett konstfoto. Ni får ta del av flera praktiska exempel.

14:00 – 14:15     Streetcorner, se länk

Streetcorner, som är ett kollektiv av artister som riktar sig mot barn och unga med bland annat graffiti och streetart, berättar om hur de jobbar och på vilket sätt de kan samarbeta med era konstföreningar. Deras vision är att alla ska ha förmåga och utrymme att delta, utforma och påverka i sin omgivning.

14:15 – 14:30     Rikstolvan, se länk

Mötesplatsen Rikstolvan, som vänder sig mot alla generationers kulturintresserade, berättar om hur de jobbar med bland annat film, fotografi, måleri, street art samt virtual reality (VR), och och på vilket sätt de kan samarbeta med era konstföreningar. Mötesplatsen startades och drivs av galleristen och fotografen Bea Tigerhielm och dokumentärfilmaren och forskaren Staffan Julén. Rikstolvan bedriver även utställnings- och restaurangverksamhet.

14:30 – 14:45     Frukt, dryck och konstbyte

14:45– 15:00      Avslutning

Dela gärna med er av era tankar och idéer kring vad vi kan göra tillsammans.

Bilden ovan visar Medborgarhuset och är Public Domain. Fotograf är David Castor.

Kontaktperson i styrelsen för anslutna föreningar

Under fliken Press kan ni se vem i Skånedistriktets styrelse som är er förenings kontaktperson. Där finns även exempel på vad vi kan hjälpa er med.

Konstresor – BK Travel Solutions och ReseExperten

Vi inom Skånedistriktets styrelse har mycket goda erfarenheter av BK Travel Solutions och ReseExperten för att skräddarsy konst- och kulturresor.

BK Travel Solutions har även bokningsbara resor på följande länk.

Skånes distriktsstämma 2019

Tack till alla som deltog i distriktsstämman. På följande länk finns det bildspel som visades inför stämman.

Bildspel från distriktsstämman 2019

Nedan finns protokollet från distriktsstämman och det konstituerande mötet.

Protokoll konstituerande 16 mars 2019

2019 Distriktsstämma protokoll Skåne

Dokument till distriktsstämman att ladda ner:

Missa inte att anmäla dig till vårt nyhetsbrev

Scrolla ner för att anmäla dig till vårt nyhetsbrev. På så sätt missar du inga inbjudningar till medlemsträffar med seminarier, föreläsningar och konstupplevelser. Sprid länken i din konstförening. Styrelseledamöter såväl som medlemmar är välkomna att ta del av distriktets utbud och medlemsträffarna är öppna för alla medlemmar.

Samarbeta med Sensus – låt dem söka anslag till era projekt och ta del av deras material för att anordna cirklar i konsthistoria, föreningskunskap och mycket annat.

Sveriges konstföreningar samarbetar med studieförbundet Sensus. Genom Sensus kan era anslutna konstföreningar få stöd och en samtalspartner. Ni kan till exempel låta dem söka projektpengar åt er. Motprestationen är att projektet drivs i samverkan med dem. Sensus har även material till kurser om konstvetenskap, föreningskunskap och en hel del annat. Anna Ferrington är Skånedistriktets kontaktperson vid Sensus. Hon håller till i Kristianstad där hon  även har ett nära samarbete med Regionmuseet.

På följande länk  finns en demofilm om en kurs i konsthistoria som Sensus har tagit fram.

Läs mer om Sveriges konstföreningars samarbete med Sensus här.

Anna Ferrington når ni på: anna.ferrington@sensus.se

Styrelsens strategimodell för verksamhetsåret 2019/20

Strategimodell Skåne 2019-20

Låna konstfilmer från Sveriges konstföreningar

Ett tips från Helsingborgs konstförening är att låna konstfilmer till era föreningar. Det är enkelt, gratis och bra som konstfortbildning. Klicka här för mer information.

En lista på föredragshållare att anlita:

OBS! Hjälp oss att fylla på listan. Som ni kan se har den några år på nacken!

Tips föredragshållare OBS! från 2012

SK Skånes gemenskapssida på FacebookNyhetsbrev

Registrera dig på Facebook - du behöver inte bjuda in vänner utan kan behålla din integritet genom att anpassa din Facebook-profil. Du måste vara registrerad för att få göra inlägg. Annonsera din förenings aktiviteter på gemenskapssidan. Få tips om vad andra föreningar gör. Ge feedback genom att kommentera distriktets inlägg. Gilla oss på Facebook. Kontakta oss.

Anmäl dig till nyhetsbrevet!

Fick du ingen inbjudan med e-post? Anmäl dig till Skånedistriktets nyhetsbrev så får du i fortsättningen inbjudan till medlemsträffar med seminarier, föreläsningar och konstupplevelser. Sprid länken i din konstförening. Styrelseledamöter såväl som medlemmar är välkomna att ta del av distriktets utbud och medlemsträffarna är öppna för alla medlemmar.. .

Kontakta oss

Skicka ett mail till skane@sverigeskonstforeningar.nu eller kommunicera med oss på Facebook. .