Marknadsföring och programpunkter

3/1 2023 Vävda Rum

På den här sidan finns press och marknadsföringsmaterial samt förslag på olika programpunkter för dig som är värd och arrangör av utställningen Vävda Rum.

Nu börjar det bli dags att berätta för media och andra aktörer att er förening kommer att vara värd för utställningen Vävda rum under sommaren. Till er hjälp har vi tagit fram ett paket med press- och marknadsföringsmaterial som innehåller: Pressrelease, pressbilder, logotyper, affischer, vernissagekort och material till sociala medier. Ladda ner materialet här (Zip-fil).

Om ni inte redan har en presslista börja med att samla in kontaktuppgifter till lokala medier som TV, radio och tidningar.  Ni kan också informera t ex kommunen, turistbyrån och andra konst- och kulturaktörer i er kommun. Riksförbundet kommer att skicka ut information till nationell press så ni behöver bara informera lokalt och regionalt om ert deltagande.

Liten checklista

• Läs på om Vävda rum så ni kan svara på frågor från media. Se vår hemsida och FAQ (dokument i högerspalten). Glöm inte att berätta om er egen verksamhet och engagemang för konsten i kommunen.
  • Ring gärna några utvalda redaktioner och förvarna att pressmeddelandet ska skickas ut. De tidningar som får vara först att skriva om er kommer med stor sannolikhet göra ett större reportage.
  • Skicka ut pressmeddelandet till er presslista.
  • Lägg ut information på er hemsida att ni ska medverka i Vävda rum. Ni kan använda er av pressmeddelandet eller skriva en egen nyhet.
  • Publicera i sociala medier att ni deltar i Vävda rum. Ni kan t ex använda ingressen från pressmeddelandet. Använd följande hashtags #vävdarum #sverigeskonstföreningar #postkodstiftelsen och tagga @postkodstiftelsen @sverigeskonstforeningar i inläggen.

• Använda alltid följande text i olika sammanhang där ni informerar om Vävda rum: ”Projektet Vävda rum är initierat av Riksförbundet Sveriges Konstföreningar och finansieras av Postkodstiftelsen.”
  • Vi marknadsföring ska ni även, där det är möjligt, använda Riksförbundets Sveriges Konstföreningars och Postkodstiftelsen loggor. (se högerspalten) Glöm inte er egen logga.

Har ni frågor kring marknadsföring av Vävda rum kontakta Mathias Jansson, webbredaktör på riksförbundet, mathias@sverigeskonstforeningar.nu, 040-362668.