Distriktet omfattar Värmlands Län.

Inom området finns 30 konstföreningar, varav 21 är anslutna till Sveriges Konstföreningar. Av de 30 föreningarna är 15 allmänna, och 7 är arbetsplatskonstföreningar,  2 är utövande föreningar. Följande föreningar – med E-postadress – är anslutna till distrikt Värmland:

Arvika Konstförening –  AnnaEriksson                                          arvikakonsthall@telia.co

Konst i Karlstad – Roland Lundberg                                               r-lundgren@bredband.net

Grums Konstförening – Bronia Jura                                               olle.karl@telia.com

Hagfors Konstförening                                                                       info@hagforskonstforening.se

Hammarö Konstförening – Pirjo Åberg                                          pirjo.aberg@bredband.net

HSB Centrala Värmlands Konstf. – Allan Ohsson                        allan.ohlson@yahoo.se

Inga Ramar – Viktoria Larsson                                                        victoria.larsson@valmet.com

Karlstads Kommunanställdas Kf – Christina Bryntesson           konstforeningen@karlstad.se

Kils Konstforening – Maj Bredin                                                      maj.bredin@telia.com

Konstföreningen i Ulvsby Trakten KRUT – Sonja Sakari           sonja.sakari@telia.com

Kristinehamns Kf – Maud Sandström                                            moggadisho@hotmail.com

Kulturföreningen Kulörta Lyktor – Fredrik Jansson                  fredrik.jansson@barilla.com

Landstingshusets Konstf. – Inger Fritiofsson                              inger.fritiofsson@liv.se

Länsförvaltningens Konstklubb – Eva Johnson                          eva.johnson@comhem.se

Norra Värmlands Konstförening – Mille Wulff                           trewulff@hotmail.com

Nedre Fryksdals Kf – Kjell Andersson                                          info@nfksunne.se

Ransäter-Munkfors Konstförening – VolkerKoch                      evkoch@bredband.net

Stora Enso/Billeruds Konstförening – Eva Rosvall                    eva.rosvall@storaenso.com

Säffle Konstförening – Eva Johansson                                         eva@muskotmedia.se

Ulleruds Teateraktörer – Niklas Bodin                                         konst@gamlakraftstationen.se

Vindögat – Annika Odh-Ejnebrand                                               annika.odh-ejnebrand@liv.s

Värmlands konstförening – Stefan Norén                                   stefan.ps.noren@gmail.com

Våra ambitioner är att informera styrelserna i de olika konstföreningarna om konstevenemang i distrikt Värmland samt att bjuda in till studiedagar, föredrag, konstvisningar, ateljébesök och konstresor.

Styrelsen för SK Värmland vill uppmana alla konstföreningar att ge sig tid att besöka länets många och viktiga utställningar och konstföredrag på muséerna och i konstföreningarna.

Håll också utkik efter gemensamma resor till intressanta utställningar och muséer i Sverige och utomlands. Vi vill på denna sida samla evenemang på olika orter, så att föreningarna lättare kan planera sina resor. Det är endast genom att se, höra och läsa så mycket som möjligt om konst av god kvalité och i alla tekniker som vi kan utvecklas i vår egen konstuppfattning och därmed påverka konstföreningsarbetet i intresseväckande riktning.

Skriv gärna in och uppdatera alla evenemang, så ökar chanserna till fler besök. Även inbjudningar till kurser och konstresor kan meddelas.

Håll kontakt med närbelägna konstföreningar för samåkning i våra stora värmländska dalgångar och tvärs över bergen – från t ex Filipstad, Kristinehamn, Ekshärad, Munkfors, Torsby, Sunne, Årjäng, Arvika, Säffle, Grums m.fl. går ofta bilturer. –

Skicka tips, frågor och förslag samt informera om kommande utställningar eller annat intressant inom konstvärlden till

Stefan Norén, stefan.ps.noren@gmail.com  eller 070-2602121

Maud Sandströmmoggadisho@hotmail.com

ARVIKA KONSTFÖRENING - Arvika Konsthall, Storg. 22, Arvika - www.arvikakonsthall.se

ARVIKA KONSTHANTVERK, Arvika http://arvikakonsthantverk.nu/

FÖRENINGEN KULÖRTA LYKTOR - Museet Kvarnen, Filipstad http://www.ferlinmuseum.se/lyktor.html

CAFÉ GJUTERIETVerkstadsgatan 1, Karlstad http://www.gjuteriet.nu/cafe.html

GALLERI ALMAR, Almars Gård, Karlstad www.almarsgard.se  Tel. 070-6476465 Öppet: Onsd-torsd.-12-18.00, fred.12-16.00. lörd-sönd. 12-15.00

GALLERI BERGMAN Herrhagsgatan 48, 652 22 Karlstad Tel. 070-6290131. Öppet tors-lör 12-16.00

GALLERI BOVIL, Bovilgården, Utterbyn, Torsby  www.bovil.se

GALLERI ARTHOUSE, Hööksgatan 20, Karlstad Öppet: Tis-tors 10-18.00. fre 10-17-00, lör 12-16.00, sön o mån stängt. Tel. 054-189700. www.arthousekarlstad.se,
info@arthousekarlstad.se

GALLERI KONSTGRUVAN,  Hööksgatan 27 Karlstad http://gallerikonstgruvan.se/

GALLERI VÅGEN, Kristinehamn http://www.visitkristinehamn.se/sv/gora/galleri-vagen-29634

GALLERI THIMAR/WESTLING, Strandvägen 20 Karlstad. www.facebook.com/thimarwestlinggalleri

GRUMS KONSTFÖRENING http://grumskonstforening.blogspot.se/

HAGFORS KONSTFÖRENING, Konsthallen, Hagfors stadshus
Öppet vard. 12-17, lör. o. sön. 11-15. http://www.merinfo.se/foretag/HAGFORS-KONSTF%C3%96RENING-8728004022/40cff06-145z5

KONST I KARLSTAD, Kungsgatan 4, Karlstad.  www.konstikarlstad.se

KONSTFRÄMJANDET I VÄRMLAND, Åttkanten Karlstad http://varmland.konstframjandet.se/

NEDRE FRYKSDALS KONSTFÖRENING,  Sundsbergs Gård, Sunne  www.nfksunne.se

KRISTINEHAMNS KONSTMUSEUM, Panncentralen, Mariebergsområdet, Kristinehamn. www.kristinehamnskonstmuseum.se
Öppet mån 12-16, tis-tors 12-18, fre-sön 12-16.

KONSTHANTVERKARNA KARLSTAD, Södra Kyrkogatan 6, Karlstad. www.konsthantverkarnakarlstad.se

SJUKHUSBIBLIOTEKET (Foajén), Centralsjukhuset i Karlstad

KILS KONSTFÖRENING, Galleri Runnevålen, Kil. Öppet lör - sön 12-16, ons. 18-20

KRISTINEHAMNS KONSTFÖRENING, Galleri Kvadraten, Mariebergsområdet, Kristinehamn. www.kristinehamnskonstforening.se

ULVSBY HERRGÅRD (f d LÄNSMANSGÅRDEN) Galleri Viktoria, Sunne http://www.ulvsbyherrgard.se/

RANSÄTER-MUNKFORS KONSTFÖRENING, Gamla Brukskontoret, Munkfors www.rmkf.se
Öppet: lördag-söndag 11-17, onsdagar 16-19.

RACKSTADMUSEET, Arvika  www.rackstadmuseet.se

SLIPERIET I BORGVIK, Borgvik  www.sliperietborgvik.se Öppet maj-sept torsdag-sönd. 12-

SÄFFLE KONSTFÖRENING, Kulturhuset Silvénska Villan, Säffle

SÄFFLE KONSTFÖRENING, Galleri 2,  Skolgatan, Säffle. Öppet vard. 13-17.00___________________________http://saffle-konstforening.jimdo.com/
SAHLSTRÖMSGÅRDEN, Utterbyn, Torsby www.sahlstromsgarden.se/om-garden/
NORRA VÄRMLANDS KONSTFÖRENING, Prostgårdslagår'n, Torsby - http://norravarmlandskonstforening.blogspot.se

SANDGRUND LARS LERIN, Karlstad Öppet: tis.-sön 11-16.  Fr. 1/9 12-16.
www.sandgrund.org
SILLEGÅRDEN, Västra Ämtervik - www.sillegarden.se

SUNNE BIBLIOTEK, Galleri Björken, www.sunne.se

SKOGHALLS BIBLIOTEK, Konsthallen, tel 054-51 52 00 https://www.hammaro.se/Bo/Uppleva--gora/Biblioteket/bibliotekets-konsthall/

VÄRMLANDS MUSEUM, Karlstad www.varmlandsmuseum.se  Öppet dagligen kl. 10-17

Värmlands konstföreningar Höstsalong 2018 Kristinehamns konstmuseum 13 oktobber till 4 november

Inbjudan till länsträff i Nyköpng 2018-10´-20

Värmlands konstföreningar ställer i år ut på kristinehamns konsmuseum

http://www.varmlandskonstforening.se/ .

Bilder från Konstföreningarnas höstdag

Det blev en magisk dag. så mycket samtal och skratt. Konst är verkligen livgivande. Monika Jansson kunde verkligen förmedla hur vi ska förstå och uppleva konst. Bilderna fick liv under hennes fantasifulla beskrivningar av verken. Vi kände alla att vi var "där" . Rackstadmuseet har en spännande historia och dagen började efter att vi hade druckit en kopp kaffe och fått en god ostsmörgås med en rundvandring i Oppstuhage, den kände skulptören Christian Erikssons bostad och ateljé som sedan hyrdes ut till konstnärer som tog sin tillflykt till denna avlägsna landsdel. Monika berättade att när hon var liten var det mest åkrar och ängar runt omkring, så det var säkert tyst och fridfullt. Vi fick sedan en inblick i hur en salong hängs, det är krävande och viktigt att hela utställningen känns harmonisk, men ändå spännande och intressant. Jag (Maud) och Stefan berättade lite om stipendiaterna och det lev en intressant diskussion kring Marc Broos verk. Efter en väldigt god lunch så fortsatte vi med att titta på resterande verk och vi sammanfattade våra intryck genom att diskutera konsten i vår samtid. Vi från Kristinehamn klämde in oss i bilen och det var ett livligt samtal under hela resan hem! Synd att det inte var fler som hade tid att delta! .

Distriktstämman i Stockhom

Distriktsstämman i Stockholm bjöd på mycket bra och tänkvärda tankar. Det är viktigt att göra oss synliga, marknadsföring över webben diskuterades. Vikten utav bild i skolan måste lyftas fram, inte enbart som ett skapande och konstvetenskap utan även som ett komplement till natur och teknikämnen. .

Årsmöte i Kristinehamn 26/3 2017

!2 stycken från fem distrikt mötte upp på årsmötet. Vi började med kaffe och kaka under ett trevligt småpratande. En el gick runt och tittade på Ann-Britts Schmützers och Ted Ströms utställning på Galleri Kvadraten i Kristinehamn. Så var det dags för årsmötet som var snabbt avklarat. Därefter åt vi lunch på restaurang Panncentralen . Dom erbjuder mycket smakfulla rätter och de flesta tog soppa som var god och mättande. På konstmuseet ställer Stig Sjölund ut. En mycket mångsidig och humoristisk konstnär med många undertoner. Maud Sandström guidade och utställningen skapade många tankar och frågor. Själv tyckte jag att det var intressant och mycket trevligt. På eftermiddagen gick vi igenom hemsidan och hur den bäst uppdateras. Jag Maud visade en del av Konstagenten.se men tiden räckte inte helt till så vi får ta det en annan gång. Ann-Britt Schmützer kom och berättade om sitt konstnärskap, visade också två filmer från hennes pedagogiska filmer hur man kan lära sig att dreja, hon avslutade med att går tunt i utställningshallen och berätta om sina verk. Ordföranden i Kristinehamns konstförening Ola Magnusson berättade om Ted Ströms verk. Ted skulle också ha medverkat men fick förhinder. Dagen avslutades med kaffe och tårta. Vi från Kristinehamns konstförening känner oss nöjda och ser fram emot nästa samvaro. Webbmaster Maud.

Förbundsstämman 19/5 till 21/5 Wärmlandsdistriktet stod som värdar.

Det var 100 personer som mötte upp på årets förbundsstämma. På Wermlands konstmuseum var sekretariatet öppet och där hölls föreläsningar och även stämman. På Lördag kväll åts en fin buffé på Karolinens restaurang Claessons. På söndag var det utfyllt till olika gallerier och museer i Värmland. Alma Löv. Sliperiet Rackstads museet och Klässbol. Det finns många bilder på Sveriges konstföreningar Värmlands Fb-sida gå in där och titta! .

.